Programma 2 Verkeer en vervoer

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Inleiding

Dit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten. We voeren beheer, onderhoud en reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.

Daarnaast omvat dit programma het beleid, beheer, de inrichting en het onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 2.1 Verkeer en vervoer
  • 2.2 Parkeren

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Relevante ontwikkelingen

In 2025 is het beleidsprogramma Mobiliteit Maashorst afgerond en vastgesteld, inclusief een uitvoeringsprogramma. Daarmee hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt in het toekomstbestendig maken van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid. In het beleidsprogramma is volop aandacht besteed aan de mobiliteitstransitie die gaande is. We zullen moeten kiezen voor andere vervoerswijzen dan de auto. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook omdat het wegennet steeds verder dichtslibt. De opgaven voor gemeenten veranderen hierdoor. Investeerden we in het verleden voornamelijk in de autobereikbaarheid. Voor nu en in de toekomst worden investeringen in de bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto steeds belangrijker. Naast infrastructurele maatregelen worden maatregelen om gedrag te veranderen steeds belangrijker.

We constateren dat projecten vertraging oplopen door externe factoren, zoals stikstofproblematiek, hittestress en de invoering van de Omgevingswet. Dit betekent dat bepaalde maatregelen later worden uitgevoerd en kosten deels doorschuiven naar de komende jaren. 

De mobiliteitstransitie betekent ook iets voor ons parkeerbeleid. Daarom zijn we in oktober gestart met het opstellen van nieuw parkeerbeleid, inclusief de Nota parkeernormen. De uitgangspunten voor dit parkeerbeleid zijn vastgelegd in het beleidsprogramma mobiliteit. Fietsgebruik wordt gestimuleerd wanneer er goede fietsenstallingen zijn. De ruimte in het openbaar gebied is schaars en moet naast parkeren ook ruimte bieden aan klimaatopgaven zoals extra groen om hittestress tegen te gaan en waterberging. En met de komst van deelauto's wordt het bezit van een eigen auto minder noodzakelijk. Ontwikkelingen die van invloed zijn op het parkeerbeleid.

Tegelijkertijd zien we dat veranderend gebruik van gebouwen en toenemende functieveranderingen in het centrum leiden tot een andere parkeervraag. Hierdoor verschuift de focus van het creëren van extra capaciteit naar het beter benutten van bestaande voorzieningen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?

2.1.1 - Goede bereikbaarheid van alle kernen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.1 - Goede bereikbaarheid van alle kernen

We zorgen dat alle kernen goed bereikbaar blijven. Waar mogelijk verbeteren we de bereikbaarheid, vooral voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.

  • Er vindt onderzoek plaats naar het verbeteren van de doorstroming op knooppunt Paalgraven. Ook wordt gekeken naar een mogelijke snelfietsroute van Oss naar Nijmegen. En we werken aan een BRT-verbinding (snelle busverbinding) tussen Oss en Eindhoven.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We doorlopen de vaststellinsprocedure van het omgevingsplan.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Als vervolg op de geplande omleg van de provinciale weg rondom Volkel via de Zeelandsedijk (N 605) onderzoeken we het doortrekken daarvan richting de noordelijke rondweg. De basis voor deze nieuwe oostelijke rondweg is de ontwikkeling van Maashorst, hierbij  is de uitbreiding van de bedrijventerreinen inbegrepen.

    Voortgang

    Tijd
    Rood

    Tijd (toelichting)

    Het heeft pas nut om dit onderzoek op te starten op het moment dat de omklap van de N605 bij Volkel plan-juridisch vastgesteld is. Dit is momenteel nog niet het geval. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • In 2025 krijgt het parkeerbeleid en de nota parkeernormen een nieuwe versie. We verwachten dat het nieuwe parkeerbeleid iets zal betekenen voor de parkeernormen, inzet van deelvervoer, afkoop van parkeereisen et cetera.

     

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In oktober zijn we gestart met het opstellen van nieuw parkeerbeleid. Gelet op de start in oktober lukt het niet meer om het opstellen van het parkeerbeleid dit jaar af te ronden.

    De uitgangspunten voor het nieuwe parkeerbeleid zijn opgenomen in het beleidsprogramma mobiliteit. De afronding en vaststelling van dit beleidsprogramma heeft meer tijd gekost dan gepland, door extra participatie, wijzigen van de vaststellingsprocedure en de rol van de raad.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Fietsbeleid is onderdeel van het beleidsprogramma Mobiliteit Maashorst (gereed 2025). Op basis van dit beleidsprogramma maken we een uitvoeringsprogramma. Indien voor de fietser en/of de voetganger voorzieningen nodig zijn, zal dit als een project in het uitvoeringsprogramma worden opgenomen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Regionaal is er een onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van kleine kernen. De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en bij het opstellen van de dorpenstrategie. We faciliteren de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - beschikbaar en betaalbaar blijven. Ook steunen we initiatieven als de Muzemobiel. In het nieuwe beleidsprogramma Mobiliteit wordt een visie op fijnmazige mobiliteit opgenomen. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We houden daarbij rekening met andere beleidsterreinen zoals de woningbouwopgave, de nieuwe omgevingswet, de stikstofproblematiek en sociale inclusie. Het beleidsprogramma mobiliteit en uitvoeringsprogramma zijn in 2025 gereed.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • We werken de plannen hiervoor verder uit in het beleidsprogramma Mobiliteit, samen met aanbieder van deelmobiliteit. Ook de nieuwe OV-concessie speelt hierin een belangrijke rol.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

2.1.2 - Verbetering van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.2 - Verbetering van de verkeersveiligheid

Elk slachtoffer in het verkeer is er één te veel. Daarom streven we naar nul verkeersslachtoffers. We beschermen vooral kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers. Waar mogelijk scheiden we zwaar landbouw- en vrachtverkeer van fietsers en voetgangers. Ook werken we aan meer verkeersveiligheid rondom scholen, op schoolroutes en bij sportverenigingen.

  • We verbeteren de fiets- en wandelpaden tussen en ín kernen en naar toeristische hotspots. Daarbij maken we gebruik van duurzame en innovatieve toepassingen in de aanleg en reconstructie van wegen en openbare verlichting. 
    We werken aan verkeersveiligheid rond scholen in een continu-proces met de verkeersouders van de scholen en de gemeente. Verkeerseducatie, veiligheidsacties en pogingen tot gedragsverandering zijn voorbeelden van het creëren van een veilige schoolzone. 
    Met behulp van de risico-gestuurde aanpak uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) bekijken we welke risicovolle locaties en thema's er zijn binnen de gemeente. Daar waar nodig passen we de infrastructuur aan. Maar we zetten ook in op gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie. Verkeersonveiligheid wordt vaak veroorzaakt door het gedrag van verkeersdeelnemers. 
     
    We controleren de verlichting bij fietspaden. Het plaatsen van (extra) verlichting is alleen van toepassing binnen de bebouwde kom. Daarbuiten doen we dat alleen op kruisingen en bij bochten. In natuurgebieden wordt geen verlichting geplaatst. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

2.1.3 - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.3 - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Minder autogebruik is beter voor het milieu. Fietsen en wandelen verbeteren bovendien de gezondheid.

  • Verwacht wordt dat het nieuwe parkeerbeleid iets gaat betekenen voor de parkeernormen en voor het aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen in het centrum. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De planning was om in 2025 nieuw parkeerbeleid gereed te hebben. In oktober is gestart met het opstellen ervan. We ronden dit echter niet af in 2025. De uitgangspunten van het parkeerbeleid komen uit het beleidsprogramma mobiliteit. Het afronden en vaststellen van dit beleidsprogramma heeft meer tijd gekost door extra participatie, het wijzigen van de vaststellingsprocedure en de rol van de raad.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Op een mobiliteitshub komen verschillende vormen van vervoer samen (bijvoorbeeld een park&ride, fietsenstalling en busstation).  Op een logistieke hub komt vrachtverkeer samen. Hier worden goederen gebundeld en overgeslagen, om daarna met schone en kleine voertuigen in de stad te worden verspreid. Een gespecialiseerd bureau heeft een onderzoek uitgevoerd.  De uitkomsten van dit onderzoek verwerken we tot acties in het nieuwe uitvoeringsprogramma Mobiliteit. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma
  • Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden om ons heen  verbeteren.  
     

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma
  • We moedigen wandelen en fietsen aan, onder meer door verbetering van fietsroutes en uitbreiding van een veilig fietsnetwerk, Het fietsnetwerk heeft met bijbehorende faciliteiten als stalling en laadvoorzieningen voor e-bikes. 
    In het centrum van Uden zijn al twee fietsenstallingen met toezicht (busstation en Mondriaanplein). Op beide locaties kan ook een E-bike worden opgeladen. Een onderzoek naar fietsparkeren heeft maatregelen opgeleverd die we meenemen in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit. 
    De snelfietsroutes F50 van Uden naar Veghel en van Uden via Nistelrode en Heesch naar Oss zijn majeure projecten. F50 zuid binnen de kom komt in uitvoering. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

2.1.4 - We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.4 - We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren

De kwaliteit van het wegennet gaat door gebruik en ouderdom achteruit. Daardoor gaat ook de kwaliteit van de leefomgeving van onze inwoners achteruit. Door het huidige kwaliteitsniveau te handhaven en onderhoud te plegen zodra dit nodig is, verbeteren we de leefomgeving.

  • Als de kwaliteit niet meer voldoet, zal er onderhoud aan de wegen worden uitgevoerd. Als de weg aan het einde van de levensduur is, zal de weg worden gereconstrueerd. Dit gaat dan vaak in combinatie met andere disciplines als riolering en openbaar groen. We streven naar een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de werkzaamheden van verschillende disciplines op elkaar worden afgestemd. We kijken naar nut, noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

2.2.1 - Geen parkeerproblemen voor fiets en auto

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.2.1 - Geen parkeerproblemen voor fiets en auto

Nieuw parkeerbeleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten in plaats van de beschikbare capaciteit verhogen. 

Het parkeren van je fiets in het centrum van Uden mag geen problemen opleveren. Hiermee willen we het aantrekkelijk maken om met de fiets naar het centrum te komen.

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat betekent dit financieel?

Het voordeel binnen dit programma komt grotendeels door lagere kapitaallasten (€ 1,1 miljoen), omdat het afschrijven van infrastructurele investeringen later start door uitvoeringsvertragingen uit voorgaande jaren.

Daarnaast is in 2025 voor investeringskredieten een totaalbedrag van € 1,7 miljoen aan uitgaven en € 1 miljoen aan inkomsten geraamd. Per saldo wordt hiervoor circa € 0,7 miljoen krediet uit toekomstige jaren naar voren gehaald.

Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.