Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Inleiding

Dit programma gaat over de toegankelijkheid en kwaliteit van onderwijs in Maashorst. Het omvat peuteropvang en voorschoolse educatie, passend onderwijs, onderwijsachterstandenbeleid, bewegingsonderwijs, leerlingenvervoer, leerplicht, het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten en volwasseneneducatie. Ook de huisvesting van scholen valt binnen dit programma.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 4.1 Onderwijs algemeen
  • 4.2 Onderwijshuisvesting

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Relevante ontwikkelingen

In 2024 is het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024–2039 vastgesteld. We werken de aanbevelingen uit in een nieuwe verordening onderwijshuisvesting, zodat de rolverdeling en verantwoordelijkheden beter worden vastgelegd en voorzieningen toekomstbestendig blijven.

Daarnaast bereiden we ons voor op de Wet planmatige aanpak onderwijshuisvesting,  die op een later moment ingaat. In 2025 hebben we de eerste stappen gezet om de samenwerking tussen gemeente en schoolbesturen te versterken en de nieuwe werkwijze goed voor te bereiden.

Tot slot vinden in 2025 verkennende gesprekken plaats met het Udens College over uitbreiding van het vrije schoolonderwijs (Waldorf) tot 18 jaar. Dit draagt bij aan een aantrekkelijker onderwijsaanbod, het voorzieningenniveau in de kernen en de ambitie om jonge gezinnen en jongeren voor Maashorst te behouden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken?

4.1.1 - Een goede start voor elk kind

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - 4.1.1 - Een goede start voor elk kind

Dit begint met het aanbod van voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. VE-indicaties worden in alle gevallen doorgeleid naar een passende locatie met VE-aanbod. Dit aanbod moet vloeiend overlopen in het basisonderwijs. Wij investeren nadrukkelijk in de doorgaande (leer)lijn.

Waar nodig, zorgen we aanvullend op het schoolaanbod voor versterking van de omgeving van kinderen met leerachterstanden. Met als doel dat iedereen aan het einde van de basisschool de overstap moet kunnen maken naar het voortgezet onderwijs om eigen talenten verder te ontwikkelen.

Ook willen we dat op scholen aandacht wordt besteed aan omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen. Hierbij zien wij een rol onder meer voor de preventiewerkers jeugd, de aansluitfunctionarissen van de GGD en/of jongerenwerkers op scholen.

  • We hebben in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken. Hiervoor maken we gebruik van de VE indicaties van de GGD, met als doel een 100% bereik van het aantal VE peuters in 2025.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

4.1.2 - Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - 4.1.2 - Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren

Voor leerlingen die voor het volgen van onderwijs zijn aangewezen op speciaal onderwijs, faciliteren we (binnen de geldende wet- en regelgeving) het leerlingenvervoer. Hiermee dragen we bij aan de ondersteunende voorwaarden waardoor elk kind een passend onderwijsaanbod kan volgen.

  • Hierbij is de grootste verandering, de invoering van opstapplaatsen voor de kinderen van de voormalige gemeente Uden, met ingang van schooljaar 2024/2025 in werking getreden. Uitgangspunt is om de harmonisatie van het uitvoeringsproces binnen het huidige budget te realiseren. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In 2025 is een evaluatie van de opstapplaatsen binnen het leerlingenvervoer uitgevoerd onder de gebruikers. De aanbevelingen uit deze evaluatie zijn verwerkt en enkele opstapplaatsen zijn daarop aangepast. Per 1 januari 2026 is het aanvraagproces geharmoniseerd en organiseert de gemeente de uitvoering van het leerlingenvervoer volledig in eigen beheer.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

4.1.3 - Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - 4.1.3 - Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

We investeren in gelijke ontwikkelkansen van kinderen. Ieder kind in onze gemeente moet de mogelijkheid krijgen om passend onderwijs te volgen. We vinden het belangrijk dat aandacht wordt besteed aan alle vormen van onderwijs en opvang en dat deze toegankelijk zijn voor alle kinderen. We voorkomen thuiszitten en voortijdig schoolverlaten.

Lokaal, regionaal en sub regionaal (het samenwerkingsverband 3006) zijn er uitdagingen als het gaat om de verbinding tussen de wet Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Door het opstellen van regionale en sub regionale richtlijnen rondom de grijze gebieden van jeugdhulp en onderwijs versterken we de samenwerking en hiermee de kansengelijkheid onder kinderen en jongeren.

  • Om de hulpvragen van kinderen die in het grijze gebied vallen tussen jeugdwet en passend onderwijs adequaat te kunnen beantwoorden, werken we in 2025 aan regionale richtlijnen.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Om de hulpvragen van kinderen die in het grijze gebied vallen tussen jeugdwet en passend onderwijs adequaat te kunnen beantwoorden, wordt in de regio NoordOost-Brabant samengewerkt door gemeenten en scholen. Voorstellen voor regionale richtlijnen/afspraken zijn in ontwikkeling.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

4.1.4 - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - 4.1.4 - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

We dragen bij aan onze ambitie van Maashorst als aantrekkelijk vestigingsgebied. Dit doen we door te zorgen dat het onderwijs aansluit op de vragen van de arbeidsmarkt en de arbeidsmarkt mede zorgdraagt voor opleiding, stage en arbeidsperspectief. Samen met onze partners willen we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven realiseren en het opleidingsaanbod verbreden.  

  • We subsidiëren de organisaties Campus Uden en Maashorst Academy. Deze organisaties stimuleren de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het doel hiervan is om het lerend en ontwikkelend vermogen van bedrijven te stimuleren en daarnaast om inwoners (waaronder jongeren) de gelegenheid te bieden te leren in een hybride leer/werkomgeving.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

4.2.1 - Voorzien in goede onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - 4.2.1 - Voorzien in goede onderwijshuisvesting

We willen goede en eigentijdse onderwijshuisvesting in Maashorst. Een goed schoolgebouw is een belangrijke randvoorwaarde voor het verzorgen van goed onderwijs. Inmiddels is het schoolgebouw echter ook een plek geworden waar meerdere partners bij betrokken zijn (zoals bijvoorbeeld een IKC) en waar organisaties uit de wijk samen werken en samen komen. 

  • We werken planmatig en gefaseerd aan het verbeteren van onze onderwijsgebouwen, op basis van een Integraal Huisvestingsplan. 

    Bij nieuwbouw leggen we met duurzaamheid de lat hoog: We willen frisse scholen (een gezond binnenklimaat), gasloos bouwen en gebouwen met een laag energieverbruik. 
    Ook willen we in alle wijken en kernen goed bereikbaar basisonderwijs behouden. Hetzelfde geldt voor kinderopvang. 

    Door de schoolbesturen zijn voor 2025 de volgende aanvragen ingediend:

    • Aanpassen van een constructiefout bij basisschool Den Omgang in Schaijk, schoolbestuur Optimus primair onderwijs.
    • Uitbreiding van onderwijsruimte bij kindcentrum De Morgenzon in Zeeland, schoolbestuur Optimus primair onderwijs en schoolbestuur Saam.
    • Uitbreiding van onderwijsruimte bij basisschool Bedir in Uden, schoolbestuur Stichting Simon scholen.
    • Uitbreiding van onderwijsruimte bij basisschool Zevenster in Uden, schoolbestuur Stichting Pallas.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat betekent dit financieel?

Binnen dit programma zijn geen afwijkingen groter dan €100.000. 

Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.