Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat hebben we tot nu toe gedaan?

In de afgelopen periode hebben we ons gericht op een bestuur dat dichtbij de gemeenschap staat, met nadruk op 'samen denken en doen'. We hebben onze ambtelijke organisatie versterkt, zodat deze beter in verbinding staat met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Door regionale samenwerkingsverbanden te intensiveren, zijn we in staat om gezamenlijke opgaven effectiever aan te pakken.

We streven naar een participatieve gemeente waarin inwoners actief betrokken worden bij beleidsvorming en initiatieven. Daarnaast richten we ons op innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening, met een sterke focus op digitalisering en gebruiksvriendelijke processen. In 2024 zetten we het positioneringsplan voor het college door, blijven we digitale participatiekanalen inzetten en trainen we medewerkers in participatievaardigheden. We blijven ook werken aan het verbeteren van adreskwaliteit en het aanpakken van sociale problematiek onder kwetsbare inwoners.

In 2024 blijven we werken aan de positionering van Maashorst en het college, zetten we digitale participatiekanalen in en trainen we medewerkers in participatievaardigheden. We blijven ook werken aan het verbeteren van adreskwaliteit en het aanpakken van sociale problematiek onder kwetsbare inwoners. Er zijn echter nog enkele zaken die we moeten oppakken. Het participatiebeleid staat gepland voor eind 2024, en de implementatie van de Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces is ook in ontwikkeling, met veranderingen voor de verkiezingen in 2025.

Reflectie uitvoeringsprogramma

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Reflectie uitvoeringsprogramma

Het uitvoeringsprogramma richt zich op het verbeteren van digitale toegankelijkheid, klantinteractie en het versterken van burgerparticipatie. Belangrijke activiteiten zijn de digitalisering van producten en een participatiebeleid dat inspraak van inwoners vergemakkelijkt. De meeste projecten liggen goed op schema, maar de verdere ontwikkeling van digitale platformen en participatietrainingen kunnen extra middelen nodig hebben om de beoogde doelen te realiseren.

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Financiële afwijkingen
Structurele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Kosten externe accountant N 130 N 51 N 51 N 51 N 51
Overige afwijkingen < €100.000 V 63 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 9.1 Bestuur en dienstverlening N 67 N 51 N 51 N 51 N 51
Reisdocumentenpiek V 150 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 V 12 V 29 V 29 V 29 V 29
Subtotaal taakveld 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken V 162 V 29 V 29 V 29 V 29
Totaal structurele afwijkingen programma 9 Bestuur en dienstverlening V 95 N 22 N 22 N 22 N 22
Incidentele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 9.1 Bestuur en dienstverlening 0 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken 0 0 0 0 0
Totaal incidentele afwijkingen programma 9 Bestuur en dienstverlening 0 0 0 0 0

Toelichting afwijkingen

Taakveld 9.1: Kosten externe accountant
De controle van de jaarrekening door de externe accountant leidde tot extra werkzaamheden vanwege onvoldoende aansluiting met de (verbijzonderde) interne controlewerkzaamheden. Dit resulteert in extra controlelasten in 2024 van €130.000 en vanaf 2025 van €51.000 voor de gemeente.

Taakveld 9.2: Reisdocumentenpiek
De verwachte stijging in aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten vanaf 2024, door de vernieuwing van documenten met een geldigheid van 10 jaar, leidt tot een aanzienlijke piek in legesinkomsten, waarbij het rijksdeel direct doorbetaald moet worden. Dit resulteert per saldo in een eenmalig voordeel van €150.000,