Programma 2 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mensen worden gestimuleerd om vaker te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer, terwijl  verkeersveiligheid wordt verbeterd door onveilige situaties aan te pakken via fysieke maatregelen en gedragsverandering

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Er is een regionaal onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van kleine kernen. De resultaten hiervan worden meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en bij het opstellen van het beleidsprogramma mobiliteit, dat in Q1 2025 wordt vastgesteld. Dit beleidsprogramma richt zich onder andere op fietsnetwerken en verkeersveiligheid. Vrijwilligers blijven gestimuleerd om als chauffeur te werken voor buurtbussen en zorgvervoer.

In 2024 zijn twee fietsstraten (Volkelseweg en Maasstraat) opgeleverd, en maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid bij basisschool De Vlonder en op het kruispunt Velmolenweg/Vijverlaan te verbeteren. Ook is de SPV-viewer gelanceerd, die risicovolle verkeerslocaties inzichtelijk maakt. De parkeermogelijkheden voor fietsen worden onderzocht, waarbij de aanleg van een derde bewaakte fietsenstalling in Uden wordt overwogen. Het uitvoeringsprogramma mobiliteit wordt in 2025 opgesteld, en er wordt verder samengewerkt met gemeenten en de provincie om fietsverbindingen te verbeteren.

Reflectie op Uitvoeringsprogramma

Terug naar navigatie - Reflectie op Uitvoeringsprogramma

Het uitvoeringsprogramma richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, de ontwikkeling van mobiliteitshubs, het uitbreiden van OV-opties voor kleine kernen en het bijwerken van het parkeerbeleid. Het mobiliteitsprogramma vordert goed, maar de studies naar deelvervoer en parkeeroplossingen vragen extra tijd en middelen om op koers te blijven. Projecten zoals de Ruimtelijke Studie N605 en het contract voor deelvervoer met MyWheels worden verder uitgewerkt.

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Wat betekent dit financieel?
Structurele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Overige afwijkingen < €100.000 V 25 V 98 V 98 V 98 V 98
Subtotaal taakveld 2.1 Verkeer en vervoer V 25 V 98 V 98 V 98 V 98
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 2.2 Parkeren 0 0 0 0 0
Totaal structurele afwijkingen programma 2 Verkeer en vervoer V 25 V 98 V 98 V 98 V 98
Incidentele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Overige afwijkingen < €100.000 N 50 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 2.1 Verkeer en vervoer N 50 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 2.2 Parkeren 0 0 0 0 0
Totaal incidentele afwijkingen programma 2 Verkeer en vervoer N 50 0 0 0 0

Toelichting afwijkingen

Taakveld 2.1: De gemeente heeft in 2024 verschillende mobiliteitsprojecten uitgevoerd, waaronder de aanleg van fietsstraten, verbeteringen in verkeersveiligheid en onderzoek naar de bereikbaarheid van kleine kernen, waarvan de resultaten worden meegenomen in de nieuwe OV-concessie en het beleidsprogramma mobiliteit voor 2025. Financieel zijn deze projecten budgettair neutraal gebleven, ondanks aanpassingen in de kostenramingen, zoals bij de Verlengde Noordlaan (+€240.000) en de regionale samenwerking verkeer en vervoer (+€106.000). Deze kostenstijgingen zijn volledig gecompenseerd door hogere bijdragen van derden en andere inkomsten, waardoor de projecten binnen de beschikbare middelen zijn gerealiseerd zonder extra druk op de begroting.