Programma 6 Sociaal Domein

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het versterken van de sociale basis en ondersteuning van inwoners met armoede of schulden staan centraal. Verder wordt geïnvesteerd in jeugdhulp, ouderenzorg en het bevorderen van sociale participatie binnen de gemeenschap.

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Het beleidskader ‘Sterke Sociale Basis’ is vastgesteld, waarmee een preventieteam en lokale teams worden opgericht voor wijkgerichte ondersteuning. We hebben kinderwerk geïntroduceerd om jeugd en ouders dichtbij huis te ondersteunen, en ons armoede- en schuldenbeleid verder geïmplementeerd, inclusief een Kindpakket voor minimagezinnen. Daarbij versterken we vroegsignalering van schulden.

Het Regionaal Beleidsprogramma Jeugdhulp 2024-2028 is vastgesteld, gericht op vroegtijdige ondersteuning en continuïteit in specialistische jeugdhulp.

Er zijn exploitatiesubsidies verstrekt aan wijkaccommodaties en aanvullende middelen ingezet om de stijgende kosten op te vangen. Samenwerkingen zijn versterkt tussen vrijwilligers, professionals en ketenpartners, waarmee we kwetsbare groepen beter bereiken. We nemen deel als contactfunctionaris in de regionale werkgroep Veilig in Afhankelijkheidsrelaties en dat waarborgt regionale coördinatie en beleid.

De voorbereidingen voor een huisvestingsverordening zijn in gang gezet en zullen vanaf januari 2025 urgenties in woningtoewijzing regelen. We werken aan lokaal arbeidsmarktbeleid en versterken ons partnership met IBN om kwetsbare groepen, zoals jongeren en statushouders, richting werk te begeleiden. Met woningcorporaties werken we aan prestatieafspraken en het ‘Beschermd Thuis’-product is voorbereid voor 2025.

Het accommodatiebeleid, gepland voor oktober, wordt herzien in overleg met de Raad. Het preventieve jeugdbeleid, gericht op vroegtijdige interventie en weerbaarheid van jongeren, wordt in december 2024 aan de raad voorgelegd.

Reflectie uitvoeringsprogramma

Terug naar navigatie - Reflectie uitvoeringsprogramma

Het uitvoeringsprogramma richt zich op het vergroten van sociale cohesie en toegankelijkheid van zorg, met voorzieningen zoals maatwerk in de Wmo en een huisvestingsverordening met urgentiebeleid. De meeste activiteiten liggen op schema en de middelen worden goed benut.

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
Structurele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
ONS welzijn opbouwwerk V 205 0 0 0 0
Subsidie Vluchtelingenwerk V 100 V 100 V 100 V 100 V 100
Overige afwijkingen < €100.000 V 207 V 96 V 96 V 96 V 96
Subtotaal taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie V 512 V 196 V 196 V 196 V 196
Overige afwijkingen < €100.000 N 22 N 68 N 68 N 68 N 68
Subtotaal taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen N 22 N 68 N 68 N 68 N 68
Gebundelde uitkering V 500 V 500 V 500 V 500 V 500
Overige afwijkingen < €100.000 N 68 N 40 N 40 N 40 N 40
Subtotaal taakveld 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) V 432 V 460 V 460 V 460 V 460
Overige afwijkingen < €100.000 V 88 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie V 88 0 0 0 0
Participatiewet Re-integratie Voorzieningen en Regionale uitvoering? V 463 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO V 463 0 0 0 0
Wmo Begeleiding en Wmo dagbesteding N 615 N 615 N 615 N 615 N 615
Hulp bij het huishouden V 815 V 265 V 265 V 265 V 265
Overige afwijkingen < €100.000 V 90 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO V 290 N 350 N 350 N 350 N 350
Ontwikkelingen Jeugdzorg N 1.023 N 1.137 N 1.137 N 1.137 N 1.137
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp N 1.023 N 1.137 N 1.137 N 1.137 N 1.137
Totaal structurele afwijkingen programma 6 Sociaal Domein V 740 N 899 N 899 N 899 N 899
Incidentele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Overige afwijkingen < €100.000 V 59 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie V 59 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 0 0 0
Project eenmalige energietoeslag V 128 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) V 128 0 0 0 0
Participatiewet Sociale Werkvoorziening (WSW) V 120 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie V 120 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO 0 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO 0 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp 0 0 0 0 0
Totaal incidentele afwijkingen programma 6 Sociaal Domein V 308 0 0 0 0

Toelichting afwijkingen

Taakveld 6.1: Transitiekosten en meubelvervanging opvanglocaties Oekraïne
Er zijn twee nieuwe opvanglocaties opgezet met een krediet van €1.090.000, en voor meubels is €200.000 nodig. Deze kosten zijn budgetneutraal dankzij Rijksbekostiging.

Taakveld 6.1: Opbouwwerk en Vluchtelingenwerk
Een eenmalige besparing van €205.000 op opbouwwerk en een structureel voordeel van €100.000 op de Subsidie aan vluchtelingenwerk omdat deze kosten doorbelast kunnen worden aan de middelen die beschikbaar gesteld zijn vanuit de Specifieke Uitkering Wet Inburgering.

Taakveld 6.1: Wet Inburgering
Door minder statushouders is er een eenmalige budgetverlaging van €254.000. Wel zijn er extra kosten voor begeleiding en tolken van €85.000. Beide budgetten worden bekostigd door het Rijk waardoor dit leidt tot een budgetneutrale afwijking.

Taakveld 6.3: Gebundelde Uitkering (BUIG)
Verlaging van €811.000 in 2024 en €899.000 in 2025 op zowel de uitgaven als inkomsten van de BUIG gelden door lagere realisatie bijstandsuitkeringen; Op basis van de verwachte bijstandsuitkeringen wordt de structurele taakstelling verhoogd met €500.000.

Taakveld 6.3: Energietoeslag
Van de Energietoeslag 2023 is €128.000 vrijgevallen; de Sociale Werkvoorziening keerde €120.488 terug.

Taakveld 6.4: Sociale Werkvoorziening (Wsw)
In 2024 ontvangen we eenmalig €120.000 vanuit de egalisatiereserve van het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant

Taakveld 6.5: Re-integratievoorzieningen
Lagere uitgaven voor re-integratietrajecten resulteren in een eenmalige meevaller van €450.000.

Taakveld 6.6: Wmo Begeleiding, Dagbesteding en Beschermd Wonen
Stijgende uitgaven WMO Begeleiding (€ 805.000 Nadeel). Binnen Wmo begeleiding is er sprake van een stijgend aantal inwoners (+8,2% t.o.v 2023) wat hiervan gebruik maakt. Daarnaast maken de inwoners met begeleiding ook langer gebruik (+18% t.o.v 2023) van een begeleidingsvoorziening. Dit komt onder andere door complexere problematiek. In vergelijking met landelijke cijfers maken inwoners van Maashorst relatief veel gebruik van begeleiding. Echter in vergelijking met regiogemeenten maken inwoners minder gebruik van (zwaardere) begeleiding.
Naar aanleiding van deze ontwikkelingen verwachten we dat de uitgaven voor Begeleiding (ZIN en PGB) vanaf 2024 zullen stijgen met € 805.000 (Nadeel). Dit is het saldo van €950.000 Nadeel op de Zorg in Natura en een voordeel van € 145.000 op het budget voor PGB’s.
Dalende uitgaven Dagbesteding (€ 190.000 Voordeel). Binnen Wmo dagbesteding zien we een daling in het aantal inwoners (-9,8% t.o.v 2023) wat hiervan gebruik maakt. Dit kan komen doordat er steeds meer laagdrempelig en voorliggend wordt opgelost. Omdat we vanaf 2025 nog verder gaan inzetten op laagdrempelige dagbestedingsvoorzieningen melden we € 130.000 (Voordeel) op het budget voor Zorg in Natura en € 60.000 (Voordeel) op het budget voor PGB’s. Dit voordeel is als structureel aan te merken.

Taakveld 6.6: Project Wmo lokale ontwikkelagenda Beschermd Wonen
Dit project loopt meerdere jaren. Van het budget is €1.229.000 nog niet besteed en dit wordt conform afspraak gestort in de reserve Beschermd Wonen. Dit bedrag wordt vervolgens weer geraamd in 2025 (€694.000) en 2026 (535.000) met dekking uit de genoemde reserve.

Taakveld 6.6: Hulp bij Huishouden
Door personeelstekorten zijn wachtlijsten ontstaan. Bij aanvang van het jaar was deze wachtlijst nog ongeveer 175 cliënten. Inmiddels is de wachtlijst teruggebracht naar ongeveer 90 cliënten. Door de wachtlijsten verwachten we een eenmalig overschot van € 455.000 in 2024 op de Zorg in Natura. Daarnaast is de werkelijke uren inzet op de “oude” indicaties van het Udense contract lager geweest dan de afgegeven indicatie. Dit levert een aanvullend eenmalig voordeel op van € 140.000 in 2024. Het aantal inwoners wat gebruik maakt van Hulp bij het Huishouden (ZIN + PGB) is licht afgenomen (van 1693 naar 1653). Vanwege de nieuwe aanbesteding en werkwijze hebben we begin dit jaar een stijging gehad van indicaties, hier hebben we extra middelen voor begroot. De omzetting van de indicaties gaf een schijnbare verhoging. Dit alles levert een structureel voordeel op van €220.000 in 2024 en € 265.000 vanaf 2025.

Taakveld 6.7: Jeugdzorg
Door een stijging in jeugdhulp stijgen de uitgaven met €1.000.000 (lokaal) en €137.000 (regionaal) structureel.