Herijking reserves en voorzieningen 2024

Besluiten herijking

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Besluiten herijking

Alle reserves en voorzieningen zijn conform artikel 16 van de financiële verordening getoetst op doel, noodzaak en (maximale) hoogte. De volledige herijking maakt onderdeel uit van de 2e tussentijdse rapportage. 

In deze herijking zijn de volgende mutatis opgenomen.

  • aframing nr 101000 algemene reserve met €680.000 ter aanvulling algemene reserve grondbedrijf (zie onderstaande toelichting)
  • ophoging nr 101001  algemene reserve grondbedrijf met €680.000 . De algemene reserve Grondbedrijf (ABR) dient op 10,0 miljoen euro te staan als risico buffer. Hierdoor dient deze reserve incidenteel aangevuld te worden met €680.000.  
  • ophoging nr 102003 BR Parkeerfonds met €2.900.000  vanuit de reserve Bovenwijkse voorzieningen (zie onderstaande toelichting)
  • aframing nr 102009 BR bovenwijkse voorzieningen verlagen met €2.900.000 t.b.v. de BR parkeerfonds voor toekomstige projecten mobiliteit. Voorstel is om het overschot aan middelen in deze reserve toe te voegen aan de bestemmingsreserve Parkeerdfonds om daar in de toekomst mobiliteitsprojecten uit te dekken. 
  • Nr. 102006 BR Landschapsinvesteringsregeling 2013: voorstel om  de naam  van de reserve te veranderen in 'Landschapsfonds'

Nr. 101000 Algemene reserve vrij besteedbaar

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 101000 Algemene reserve vrij besteedbaar

Nr  101000

Algemene reserve vrij besteedbaar Beginstand 2024

€ 73.766.758
Functie Bestedingsfunctie
Doel
1. Het opvangen van onvoorziene uitgaven voorvloeiende uit:
 
  • opkomende verplichtingen
  • calamiteiten
2. Het opvangen van rekening tekorten
3. Ter dekking van gekwantificeerde risico's

 

Voeding en onttrekking Incidentele overschotten en tekorten in de jaarrekening en de tussentijdse financiële afwijkingenrapportages worden verrekend met deze reserve.
Noodzakelijk niveau De algemene reserve vrij besteedbaar vormt samen met de stille reserves, de Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf  en de onbenutte belastingcapaciteit onderdeel van de weerstandscapaciteit. Periodiek wordt onze weerstandscapaciteit en weerstandsniveau berekend. Dit resulteert in een weerstandsratio. De Raad heeft de norm voor de weerstandsratio vastgesteld tussen 1 en 2. Wat het noodzakelijke niveau van deze reserve is, is afhankelijk van enerzijds de risico’s en anderzijds de overige componenten van de weerstandscapaciteit. 
Claims Diverse stortingen en onttrekkingen verlopen volgens eerdere besluitvorming via deze reserve. 
Voorstel De algemene reserve behoort tot het eigen vermogen van de gemeente en is op voorhand niet bedoeld voor specifieke bestemmingen. Handhaving van de algemene reserve is voorgeschreven.

Nr. 101001 Algemene reserve grondexploitatie

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 101001 Algemene reserve grondexploitatie

Nr. 101001

Algemene reserve grondexploitatie Beginstand 2024

€ 9.320.058
Functie Bestedingsfunctie
Doel

De algemene reserve behoort tot het eigen vermogen van de gemeente en is niet bedoeld voor specifieke bestemmingen. Voor het grondbedrijf is een aparte Algemene Bedrijfsreserve (ABR) opgenomen om de financiële effecten binnen het grondbedrijf optimaal te kunnen beheersen, en de winst naar de Algemene Dienst te kunnen vaststellen. Deze reserve heeft als doel:

  1. Opvangen van eventuele (verwachte) nadelen op grondexploitatiecomplexen
  2. Risicobuffer op basis van het Meerjarenperspectief    Grondbedrijf / jaarlijkse risico-inventarisatie
  3. Treffen van voorzieningen voor herwaardering van gronden
  4. Egalisatie van tijdelijke tekorten van overige reserves van het grondbedrijf
  5. Financiering niet te verhalen plankosten initiatieven van derden
  6. Betalen verplichte vennootschapsbelasting onderdeel grondbedrijf
Voeding en onttrekking

Deze reserve wordt vooral gevoed door (tussentijdse) winstnemingen (na fondsbijdrage) op grondexploitaties. Daarnaast met het saldo van grondopbrengsten van ruil-/restgronden die niet door de gemeente ontwikkeld worden. Nadelige ontwikkelingen op andere reserves en voorzieningen binnen het grondbedrijf worden verrekend met de ABR, zoals de voeding van de voorziening herwaardering en de voorziening exploitatierisico’s.
Wanneer bij herijking een positieve bijstelling plaatsvindt en er een bedrag binnen de voorziening herwaardering en/of voorziening exploitatierisico’s vrij kan vallen, wordt dit bedrag teruggestort in de ABR. Plankosten voor initiatieven van derden Nota Kostenverhaal 2017 worden niet allemaal verhaald op het initiatief. Deze onverhaalde kosten worden gedekt vanuit de ABR. De nota kostenverhaal/financiële bijdragen is onder de omgevingswet (tijdelijk) juridisch beperkt tot alleen de ambtelijke kosten.  Voor nieuwe gebiedsontwikkelingen moeten voorbereidingskosten worden gemaakt voordat het als een gebiedsontwikkeling kan worden bestempeld. Deze voorbereidingskosten worden verrekend zodra de gebiedsontwikkeling/grondexploitatie formeel bij een raadsbehandeling wordt geopend. Binnen het boekjaar is een bestedingsbedrag van € 150.000 beschikbaar om ontwikkelingen op te starten. Dit bedrag wordt jaarlijks onttrokken uit de ABR.

Noodzakelijk niveau Bij de risico analyse van het MJP wordt het benodigde weerstandsvermogen van het grondbedrijf bepaald. Het MJP wordt in juni van het jaar behandeld door de gemeenteraad.  In juni 2024 is het weerstandsvermogen bepaald op circa € 4 miljoen. Deze risico’s zijn opgenomen in de paragraaf risico-inventarisatie en weerstandvermogen van de jaarrekening 2023.
Daarnaast dient de reserve ook als risicobuffer voor de overige punten, zoals omschreven onder het doel van de reserve. De benodigde risicobuffer komt daarmee uit op € 10,0 miljoen. De ABR kent een minimale en maximale niveau. Als er winst wordt gerealiseerd en het maximale niveau wordt behaald, zal het meerdere naar de algemene reserve worden afgestort. Wanneer de waarde onder de minimaal niveau komt zal er een bijdrage uit de algemene reserve noodzakelijk zijn.
Claims Jaarlijks worden de lopende grondexploitaties in het Meerjarenperspectief geactualiseerd. Voor de verlieslatende exploitaties wordt een voorziening (claim) opgenomen. De claims zijn gespecificeerd opgenomen in de meerjareninvesteringsplanning van het bijgestelde Meerjarenperspectief 2024 van het grondbedrijf.
Voorstel De algemene reserve Grondbedrijf (ABR) dient op 10,0 miljoen euro te staan als risico buffer.  De algemene reserve  zal  de ABR aanvullen met € 680.000 tot de benodigde risico buffer. 

Nr. Diversen BR Dekking kapitaallasten

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. Diversen BR Dekking kapitaallasten

Nr. diversen

BR Dekking kapitaallasten  Beginstand 2024

€ 22.049.999
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze bestemmingsreserves dienen ter dekking van de kapitaallasten van de onderliggende activa/investeringen. Vanwege de administratieve eenvoud is er voor gekozen om diverse afzonderlijke bestemmingsreserves in te stellen. Op die manier wordt de exploitatie niet extra belast, het betreft momenteel ongeveer 90 investeringen.
Voeding en onttrekking

Het betreft de reserves 

103101 Dekking kapitaallasten tm 2016

103102 Dekking kapitaallasten 2017 -2019

103103 Dekking kapitaallasten 2020 e.v.

103104 DKU Centrumplan Zeeland

103105 DKU Rotonde Peelweg/Langenboomseweg

103106 DKU Centrum Schaijk

103107 DKU Nieuwbouw Den Omgang

103108 DKU Nieuwbouw De Regenboog

103109 DKU Kindcentrum Zeeland

103110 DKU Frisse Scholen Oventje

103111 DKU Frisse Scholen Kreek'l

103112 DKU Frisse Scholen Vlinder

103113 DKU Herontwikkeling DAW

103114 DKU EVZ Melkpad/Graspeelloop

103115 DKU EVZ Munse Wetering

103116 DKU EVZ Gemeenschapshuis Zeeland

103117 DKU LOG Graspeel tbv LOG

103118 DKU Verbouwing gemeentehuis 2012

De reserve wordt gevoed met incidentele middelen. De voeding in 2024 bedraagt volgens de begroting ruim 1,6 miljoen. Storting vindt plaats zodra de betreffende investeringen gerealiseerd zijn. Vanaf 2022 wordt er geen rente meer toegevoegd aan / onttrokken uit de reserves dekking kapitaallasten.

Noodzakelijk niveau

Het saldo vormt dekking voor de afschrijvingslasten van de onderliggende investeringen conform besluitvorming. 
De hoogte van de noodzakelijke jaarlijkse onttrekking wordt bepaald aan de hand van de afschrijvingstermijnen zoals opgenomen in de financiële verordening gemeente Maashorst 2022.

Claims Jaarlijks wordt deze reserve verlaagd met de afschrijvingslasten van de onderliggende investeringen. Daarnaast wordt uit reserve 103101 Dekking kapitaallasten tm 2016  jaarlijks t/m boekjaar 2026 een bedrag van €121.067  onttrokken ter dekking van een verstrekte onderhoudssubsidie. 
Voorstel Deze reserve dient gehandhaafd te blijven, aangezien deze dekking vormt voor afschrijvingslasten. 

Nr. 102001 BR Doorontwikkelen maatschappelijke locaties

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102001 BR Doorontwikkelen maatschappelijke locaties
Nr. 102001 BR Doorontwikkelen maatschappelijke locaties  Beginstand 2024 € 248.532
Functie Bestedingsfunctie
Doel Het inzetten van het verkoopresultaat van af te stoten maatschappelijke locaties om de realisatie van MFA's te realiseren (zie B&W-besluit 12/7/16 voormalige gemeente Uden)
Voeding en onttrekking Voeding door middel van verkoopopbrengsten bij afstoten- en onttrekkingen bij doorontwikkelingen van maatschappelijke locaties. Deze reserve wordt gevoed wanneer een maatschappelijke locatie verkocht wordt. Wanneer dit zich voordoet, is vooraf niet geheel in te schatten. 
Noodzakelijk niveau Nog niet bekend
Claims Geen
Voorstel Handhaven 

 

Nr. 102003 BR Parkeerfonds

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102003 BR Parkeerfonds

Nr 102003

BR Parkeerfonds Beginstand 2024

€ 2.647.675
Functie Bestedingsfunctie
Doel Het parkeerfonds is in te zetten voor parkeervoorzieningen die ten goede komen aan het centrum, voor voorzieningen voor betaald parkeren buiten het centrum en voor mobiliteit door openbaar vervoer
Voeding en onttrekking De reserve dient als egalisatiereserve voor de parkeerexploitatie. Daarnaast wordt de reserve structureel gevoed vanuit de parkeeropbrengsten met als doel om toekomstige projecten uit het GVVP (Gemeentelijke Verkeers en Vervoers Plan) deels uit te dekken. Vanuit de voormalige gemeente Uden zijn de financiële consequenties tot en met het jaar 2030 in beeld gebracht van alle GVVP- en HOV-investeringen met bijbehorende dekkingsbronnen, bestaande uit subsidies, fonds bovenwijkse infrastructuur, fonds bovenwijks, parkeerfonds, combinatie met rehabilitaties wegen en algemene middelen. In 2025 wordt er voor de gemeente Maashorst een nieuw mobiliteitsbeleid inclusief uitvoeringsprogramma opgesteld.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims Als er tekorten ontstaan in de exploitatie van parkeergarage Promenade dan moeten deze opgevangen warden vanuit de bestemmingsreserve parkeerfonds.  Dit geldt ook voor de parkeerexploitatie in Uden-Noord. Tot slot zullen ook de projecten uit het uitvoeringsplan GVVP (gedeeltelijk) hieruit bekostigd worden. Vanaf 2025 zal dit zijn het mobiliteitsplan van de gemeente Maashorst.
Voorstel Handhaven. Een bedrag van € 2,9 miljoen te storten in het parkeerfonds wat wordt onttrokken uit de reserve bovenwijkse voorzieningen.

Nr. 102004 BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102004 BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst

Nr 102004

BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst  Beginstand 2024

€ 356.277
Functie Bestedingsfunctie
Doel Gemeenten kunnen via de Centrumgemeente bij het Agentschap SZW subsidie uit het Europees Sociaal Fonds (ESF+) voor arbeidsmarkt gerelateerde projecten aanvragen. Het surplus van deze toegekende / ontvangen ESF-subsidies wordt aan de reserve BR Arbeidsmarktbeleid Maashorst toegevoegd en conform het additionaliteitsbeginsel aan arbeidsmarkt gerelateerde projecten besteed.
Voeding en onttrekking Voor- en/of nadelen op ESF-projecten worden in deze reserve gestort of aan deze reserve onttrokken. Het surplus uit de toegekende/ontvangen subsidies Europees Sociaal Fonds dient conform het additionaliteitsbeginsel voor arbeidsmarkt gerelateerde projecten te worden ingezet.
Noodzakelijk niveau Er is geen noodzakelijk niveau vastgesteld. 
Claims Op 3 oktober 2023 heeft het college ingestemd met het Projectplan “Iedereen Kans op Werk”. De gemeenteraad is hierover met een raads-informatiebrief nader over geïnformeerd (zaaknummer: 18682-2023). Tevens heeft het college besloten de gemeenteraad voor te stellen d.m.v.
een melding in de 2de afwijkingenrapportage 2023 de bestemmingsreserve BR 102004 Arbeidsmarktbeleid Maashorst volledig (2024: € 356.277) ter dekking van de uitvoeringskosten van dit project in te zetten.
Voorstel Na de onttrekking in 2024 (€ 356.277) is het saldo van deze reserve nihil en kan dan komen te vervallen.

Nr. 102005 BR Buitengebied in Ontwikkeling 2010

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102005 BR Buitengebied in Ontwikkeling 2010

Nr 102005

BR Buitengebied in Ontwikkeling 2010 Beginstand 2024

€ 509.500
Functie Bestedingsfunctie
Doel Kwaliteitsverbetering van het buitengebied bevorderen door het verstrekken van subsidie voor sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied, en het bevorderen van natuur- en landschapsontwikkeling.
Voeding en onttrekking De bestemmingsreserve zal uitsluitend worden gevoed uit de bijdragen gebaseerd op de Bijdrageregeling woningbouw en sloopvergoeding in het kader van Buitengebied in Ontwikkeling.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims

De middelen zullen worden besteed aan het bevorderen van sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied, al dan niet in combinatie met bedrijfsverplaatsing van intensieve veehouderijen. Tevens zal een deel van de middelen worden besteed aan geldende beleidsdoelen inzake natuur- en landschap.
Prioritering van claims:
- Subsidie voor sloop (iv) stallen zonder terugbouw
- Subsidie met verplaatsing intensieve veehouderij
- Projecten t.b.v. versterking natuur en landschap

Voorstel Handhaven.

Nr. 102006 BR Landschapsinvesteringsregeling 2013

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102006 BR Landschapsinvesteringsregeling 2013

Nr 102006

BR Landschapsinvesteringsregeling 2013 Beginstand 2024

€ 580.478
Functie Bestedingsfunctie
Doel

In de provinciale Omgevingsverordening wordt verplicht gesteld dat ruimtelijke ontwikkelingen in landelijk gebied gepaard gaan met een fysieke verbetering van de landschappelijke kwaliteit van het gebied of de omgeving. De Uitvoeringsregel kwaliteitsverbetering landschap gemeente Maashorst stelt dat investering in de kwaliteitsverbetering van het landschap bij voorkeur in de nabijheid van het initiatief wordt gedaan, maar als dit redelijkerwijs niet mogelijk is, de gemeente de (resterende) verplichting tot verbetering van de omgevingskwaliteit van de initiatiefnemer overneemt door storting in het Landschapsfonds. 

Voeding en onttrekking Berekeningsmethode waarbij de waardestijging van de grond wordt bepaald door de planologische wijziging. Voor zover geen volledige compensatie in “natura” plaatsvindt, dient een compensatiebedrag gestort te worden.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims

De middelen worden aangewend voor projecten genoemd in het landschapsbeleidsplan en het realiseren van landschappelijke doelen uit de Omgevingsvisie gemeente Maashorst. 

Voorstel Handhaven. Naam veranderen in "Landschapsfonds"

Nr. 102007 BR Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102007 BR Leefbaarheid

Nr 102007

BR Leefbaarheid Beginstand 2024

€ 290.570
Functie Bestedingsfunctie
Doel De reserve is bedoeld voor de uitvoering van het programma “Samen Bouwen aan Uden” dat in samenwerking tussen Area en gemeente is opgesteld en waarvoor een gezamenlijk programmabureau is opgericht.
Voeding en onttrekking De gemeenteraad van voormalig gemeente Uden heeft op 25 juni 2009 besloten € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de prestatieafspraken met Area waarin is afgesproken dat ‘iedere partij op voorhand het budget van € 2 miljoen beschikbaar stelt’.
Deze reserve wordt niet meer gevoed. 
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims De uitgaven vloeien voort uit het convenant.  In  de raad van  27 juni 2024 is besloten het restant budget, groot ca € 290.000,-- ter beschikking te stellen voor het project 'Vergroening omgeving flats'.
Voorstel

Genoemd project heeft een uitvoeringsduur die gekoppeld is aan de door Area uit te voeren renovatie van de flats . Einddatum van dit project ligt op medio 2027, waarmee de einddatum van het project 'Vergroening omgeving flats uitkomt op voorjaar 2028.

 Eventuele restanten vloeien terug naar de Algemene Bedrijfsreserve grondbedrijf dat als voorfinancierder heeft gefungeerd. 

Nr. 102008 Bovenwijkse Infrastructuur -ge

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102008 Bovenwijkse Infrastructuur -ge
Nr 102008 Bovenwijkse-Infrastructuur -ge saldo Beginstand 2024 € 168.078
Functie Bestedingsfunctie
Doel De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen (RBI)  is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) infrastructurele voorzieningen.
Voeding en onttrekking Deze reserve bestaat al vele jaren in de voormalig gemeente Uden en werd tot 1-1-2007 gevoed met een storting van € 10 per m² verkochte grond dan wel te realiseren m2 bruto vloeroppervlak (bvo). Om de geplande investeringen uit het meerjareninvesteringsprogramma uit de reserve te kunnen dekken, bleek een verhoogde storting van € 15 per m2 / bvo nodig. Hiermee heeft de raad bij besluit van 28 februari 2008 ingestemd. Ook vanuit particuliere initiatieven werd aan deze reserve bijgedragen. Bij de jaarlijkse actualisering van de grondexploitaties wordt aan de Raad een geactualiseerd meerjareninvesteringsprogramma met bijbehorende dekking gepresenteerd. Deze reserve wordt niet meer gevoed en er worden geen nieuwe projecten meer ten laste van deze reserve gebracht, conform besluitvorming 15 december 2016.
Noodzakelijk niveau Vastgesteld meerjareninvesteringsprogramma.
Claims Beschikkingen vinden plaats o.b.v. het investeringsprogramma uit het bijgestelde Meerjarenperspectief 2024 van het grondbedrijf. Reeds opgevoerde projecten worden nog afgerond en er komen geen nieuwe claims bij. Per 2024 loopt er nog één project. 
Voorstel Handhaven.  Op 15 december 2016 is door de Gemeente Uden het besluit genomen om voor Reserve Bovenwijkse Voorzieningen een nieuwe reserve in te stellen. Op het moment dat aan de lopende verplichting van deze reserve is voldaan, wordt deze reserve afgesloten en wordt het evt. saldo toegevoegd aan de ABR.

Nr. 102009 BR Bovenwijkse voorzieningen-ge

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102009 BR Bovenwijkse voorzieningen-ge

Nr 102009

BR Bovenwijkse voorzieningen  saldo Beginstand 2024

€ 6.816.060
Functie Bestedingsfunctie
Doel De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen (RBV) is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) voorzieningen.
Voeding en onttrekking

Onder de Omgevingswet zijn de juridische kaders van kostenverhaal voor bovenwijkse voorzieningen verander daardoor is het vanaf 1-1 2024 juridisch niet (tijdelijk) mogelijk nieuwe bedragen in contracten op te nemen. De gesloten contracten van voor deze datum worden wel nog geïncasseerd.   
De RBV wordt gevuld met bijdragen van marktpartijen uit anterieure overeenkomsten, exploitatieplannen of posterieure overeenkomsten. Daarnaast zal ook de gemeente, vanuit de gemeentelijke grondexploitaties  bijdragen aan deze reserve. De nota hanteerde een eenheidsbedrag van € 14,90 per vierkante meter uitgeefbaar. De investeringslijst van de nota kostenverhaal / financiële bijdragen is in 2024  geactualiseerd enkele projecten zijn uitgevoerd, het  gereserveerde geld wordt hierbij verrekend waarbij de uitvoering wordt overgedragen aan de vakdiscipline mobiliteit.

Noodzakelijk niveau Conform Investeringslijst uit Nota Kostenverhaal 2017 en aanvullende besluitvorming hierover.
Claims Beschikkingen vinden plaats o.b.v. het investeringsprogramma voor zover deze betrekking hebben op de Investeringslijst uit de Nota Kostenverhaal 2017 van de voormalig gemeente Uden in het bijgestelde Meerjarenperspectief van het grondbedrijf. De komende jaren zullen verschillende private partijen een bijdrage storten in dit fonds.
Voorstel

Handhaven.  Een bedrag van € 2,9 miljoen te onttrekken uit de reserve bovenwijkse voorzieningen en te storten in het parkeerfonds.

Nr. 102010 BR bestemde budgetten

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102010 BR bestemde budgetten

Nr 102010

BR bestemde budgetten Beginstand 2024

€ 6.387.176
Functie Bestedingsfunctie
Doel Jaarlijks in december wordt uw Raad een voorstel gedaan tot overhevelen van budgetten.
Volgens de geldende boekhoudvoorschriften dient hiervoor een reserve ingesteld te worden.
Voeding en onttrekking Voeding vindt plaats vanuit de bestaande reeds gevoteerde budgetten.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing. 
Claims Dit bedrag is volledig geclaimd conform raadsvoorstel.
Voorstel Deze reserve dient gehandhaafd te blijven.

Nr. 102011 BR Reserve openbare verlichting

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102011 BR Reserve openbare verlichting

Nr 102011

BR Reserve Openbare verlichting Beginstand 2024

€ 74.775
Functie Bestedingsfunctie
Doel Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de vervanging van openbare verlichting met het doel fluctuaties in de exploitatie op te vangen.
Het beleidsplan openbare verlichting 2024-2027 is in november 2023 door de raad vastgesteld.
Voeding en onttrekking Niet van toepassing. Wel egalisatie met de raming voor onderhoud op de exploitatie
Noodzakelijk niveau Maximaal € 200.000
Claims N.t.b
Voorstel Handhaven

Nr. 102013 BR Reserve bomen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102013 BR Reserve bomen

Nr 102013

BR Reserve Bomen Beginstand 2024

€ 68.523
Functie Bestedingsfunctie
Doel Dekking van uitgaven ter verbetering en instandhouding van het bomenbestand.
Voeding en onttrekking Voeding van reserve vindt plaats uit incidenteel op te leggen financiële herplantverplichtingen, wanneer ter plaatse van de kap van bomen niet aan de herplantverplichting kan worden voldaan. Daarnaast zullen ontvangen schadevergoedingen aan het gemeentelijk bomenbestand aan deze reserve worden toegevoegd. Het saldo wordt per einde jaar bij de jaarrekening onttrokken dan wel gestort in de reserve.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims De middelen uit het bomenfonds zullen, conform vastgesteld bomenbeleidsplan, worden aangewend voor een duurzaam herstel en instandhouding van de gemeentelijke bomenhoofdstructuur.
Voorstel Handhaven. 

Nr. 102014 BR Reserve groen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102014 BR Reserve groen

Nr 102014

BR Reserve Landschap Beginstand 2024

€ 807.705
Functie Bestedingsfunctie
Doel Vormen van een reserve ter dekking van uitgaven voor het landschapsbeleidsplan.
Voeding en onttrekking

Varieert jaarlijks en betreft de eerder geraamde kapitaallasten van investeringen die nu opgenomen zijn in het landschapsbeleidsplan en minimaal 1% van de uitgifteprijs van bouwrijpe grond voor planmatige (stedelijke) ontwikkelingen, zoals bedrijventerreinen, woongebieden en (openbare) sportterreinen. 

Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims De middelen worden aangewend voor projecten genoemd in het landschapsbeleidsplan en het realiseren van landschappelijke doelen uit de Omgevingsvisie gemeente Maashorst. 
Voorstel Handhaven

Nr. 102016 BR Reserve afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102016 BR Reserve afvalstoffenheffing

Nr 102016

BR Reserve Afvalstoffenheffing Beginstand 2024

€ 230.647
Functie Bestedingsfunctie en egalisatie van tarieven.
Doel Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de afvalverwerking en –verwijdering, ter egalisatie van de tarieven.
Per 1 januari 2024 zijn de milieustraat en luierinzameling geharmoniseerd, en wordt per 1 januari 2025 de aan huis afvalinzameling geharmoniseerd. Dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de afvalverwerking en –verwijdering, ter egalisatie van de tarieven.
Voeding en onttrekking Niet van toepassing. Wel worden jaarlijkse overschotten of tekorten op het taakveld Afval aan deze reserve toegevoegd of onttrokken.
Noodzakelijk niveau Niet van toepassing.
Claims N.t.b.
Voorstel Handhaven

Nr. 102017 BR Reserve egalisatie rioolheffing

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102017 BR Reserve egalisatie rioolheffing
Nr. 102017 BR reserve egalisatie rioolheffing Beginstand 2024 €0
Functie Egalisatie van tarieven.
Doel Egaliseren van tarieven voor de riool- en waterzorgheffing met efficiency voordelen uit rioolbeheer en door hoger dan geraamde inkomsten.
Voeding en onttrekking Jaarlijks worden efficiency voordelen in rioolbeheer en aanvullende inkomsten van niet geraamde nieuwe riool aansluitingen met deze reserve verrekend.  

Noodzakelijk niveau

 

Het saldo wordt in 20 jaar tijd volledig ingezet door deze in gelijke delen te laten vrijvallen ten gunste van het tarief riool- en waterzorgheffing. Berekening vind plaats bij vaststelling nieuw beleidsplan programma (1x per 4 jaar ), of als er aanleiding is het kostendekkingsplan tussentijds bij te stellen.

Claims Nader te bepalen
Voorstel Nieuw in te richten reserve

Nr. 102019 BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 102019 BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen

Nr 102019

BR Transformatie-opgave Wmo Beschermd Wonen Beginstand 2024

€ 867.199
Functie Bestedingsfunctie
Doel

Vanaf de decentralisatie in 2015 vervult de gemeente Oss de centrumfunctie in de verplichte centrumgemeenteconstructie voor Beschermd Wonen in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO). Daarbij voert de gemeente Oss regionaal de toegang, de inkoop en het beleid uit en ontvangt hiervoor via het gemeentefonds middelen van het Rijk. Het Rijk heeft besloten taken m.b.t. Beschermd Wonen met ingang van 2024 fasegewijs door te decentraliseren naar alle gemeenten en niet langer alleen naar de centrumgemeenten. In 2026 wordt geëvalueerd of dit ook gebeurt voor de Maatschappelijke Opvang (MO). Om de lokale gemeenten in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO) in staat te stellen van start te kunnen gaan met deze transformatie-opdracht heeft het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo en de Centrumgemeente Oss besloten financiële middelen voor deze transformatieopdracht aan de lokale gemeenten in de regio Brabant Noordoost-Oost (BNOO) beschikbaar te stellen.

Op 8 juni 2023 heeft de gemeenteraad van de gemeente Maashorst het college toestemming verleend de nieuwe “Centrumregeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2024-2028 regio Brabant Noordoost-Oost” aan te gaan. Belangrijk onderdeel in deze nieuwe centrumregeling is de uitwerking van de governance structuur voor de doordecentralisatie Beschermd Wonen (BW). Zo zijn er afspraken gemaakt over de financiële middelen BW welke worden gedecentraliseerd naar alle gemeenten en niet langer alleen naar de Centrumgemeente. De van de Centrumgemeente Oss te ontvangen incidentele middelen worden (voorzover niet direct ingezet) aan de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) toegevoegd en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen.

Voeding en ontrekking

Lokale Ontwikkelagenda 2022-2024

Op 27 september 2022 (zaaknummer 36924-2022) heeft de gemeenteraad van de gemeente Maashorst besloten (herbevestigd) om de ontvangen en nog te ontvangen middelen van de Centrumgemeente Oss, in het kader van de transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen, beschikbaar te houden voor het doel waarvoor ze zijn verkregen: de transformatieopgave (doordecentralisatie). 

Ook heeft de gemeenteraad besloten om de middelen over de jaren 2022 tot en met 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het project Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen, ter dekking van de uitvoering van de Lokale Ontwikkelagenda ‘Opvang, Ondersteuning en Zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’.

Vooruitlopend op de Lokale Ontwikkelagenda heeft het college enkele projecten ten uitvoer gebracht (zoals te lezen in de raadsinformatiebrief ‘Voortgang uitvoering Lokale Ontwikkelagenda Opvang, Ondersteuning en Zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’, d.d. 13 juli 2023). De noodzakelijke transformatie in het aanbod van voorzieningen in de gemeente Maashorst is hiermee ingezet. Dit jaar en de komende jaren zal de gemeente Maashorst verder bouwen om onze kwetsbare inwoners midden in de samenleving te kunnen opvangen, ondersteunen en beschermen.

De niet-bestede middelen voor de ontwikkelagenda vloeien terug naar deze bestemmingsreserve, zodat ze beschikbaar blijven voor het doel waarvoor ze zijn gevormd.

Deze Lokale Ontwikkelagenda wordt nu verder uitgewerkt in een uitvoeringsplan Beschermd Wonen, met concrete doelen, inspanningen en resultaten. De plannen worden, inclusief een begroting, voorgelegd aan het college om aanspraak te kunnen maken op het budget voor het project Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen.

Lokale basis op Orde 2024-2028
In de nieuwe centrumregeling 2024-2028 is opgenomen (artikel 11 - lid 7) dat lokale gemeenten gedurende een periode van 5 jaar jaarlijks een uitvoeringsbudget BW van de Centrumgemeente Oss ontvangen om de lokale basis op orde te brengen.
Voor Maashorst is dat een budget van € 817.903 per jaar voor de periode 2024-2028. Deze middelen zijn afkomstig uit het overschot in de regionale reserve BW
van de Centrumgemeente Oss.
De van de Centrumgemeente Oss te ontvangen middelen worden direct in de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) gestort en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen: Lokale Basis op Orde.
Regionaal is afgesproken dat elke gemeente een lokaal uitvoeringsplan “Lokale Basis op Orde” opstelt voor besteding van de middelen aan de doelgroep psychisch kwetsbare inwoners vanaf 2024. Op basis hiervan zal een voorstel incl. dekking t.l.v. de reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd.


Lokaal stijgende Wmo-kosten voor de Doelgroep 2024-2028
In de centrumregeling staat ook dat lokale gemeenten gedurende een periode van 5 jaar jaarlijks een uitvoeringsbudget BW van de Centrumgemeente ontvangen om lokaal stijgende Wmo-kosten voor de Doelgroep “psychisch kwetsbare inwoners” op te vangen (artikel 11 - lid 8). Dit omdat de doelgroep door de doordecentralisatie steeds meer gaat drukken op de lokale Wmo-kosten.
Voor de gemeente Maashorst is dat een budget van € 613.427 per jaar voor de periode 2024-2028. Deze middelen zijn afkomstig uit het overschot op de regionale begroting van het specialistisch vangnet BW. Het overschot wordt op voorhand dus niet meer gebruikt om de regionale reserve BW verder te laten groeien.

De van de Centrumgemeente Oss te ontvangen middelen worden op een stelpost in de begroting opgenomen. Niet bestede middelen worden aan het einde van het jaar in de lokale reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen (BR 102019) gestort en blijven daarmee beschikbaar voor het doel waarvoor de middelen zijn verkregen: lokaal stijgende Wmo-kosten voor de doelgroep “psychisch kwetsbare inwoners”.
Op basis hiervan zal een voorstel ter dekking van dat plan t.l.v. de stelpost c.q. de reserve BR Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd. 

Inzet en toevoeging middelen 2024

In 2024 zijn de middelen ingezet voor de pilots Gewoon Herstel, Stepstones, Maatschappelijk Mooi 't Houdthof en Bullshift. Daarnaast zijn de middelen ingezet voor inhuur van 2 fte consulenten Beschermd Wonen . De geraamde onttrekking bedraagt € 867.199. In 2024 is niet het volledige beschikbare budget van in totaal € 2.435.000 besteed. Dit bedrag wordt, conform afspraak met de Raad, teruggestort in deze bestemmingsreserve.

 

Noodzakelijk niveau Er is geen noodzakelijk niveau vastgesteld
Claims
   
Saldo per 1-1-2024 € 867.199
Storting 2024 Lokale ontwikkelagenda (retourstorting restbudget) € 1.229.000
Storting 2024 lokale basis op orde € 817.903
Storting 2024 Lokaal stijgende Wmo-kosten voor de Doelgroep € 388.097
Geraamde onttrekking 2024 - € 867.199
Geraamd saldo per 1-1-2025 € 2.435.000
Voorstel Handhaven

Nr. 101002 VZ Wachtgeld bestuur en personeel

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 101002 VZ Wachtgeld bestuur en personeel
Nr 101002 VZ Wachtgeld bestuur en personeel Beginstand 2024 € 213.576
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is ingesteld om verplichtingen aan (oud) bestuurders meerjarig na te kunnen komen. 
Voeding en onttrekking Voorziening wordt jaarlijks, als onderdeel van de werkzaamheden ten behoeve van de jaarrekening, geactualiseerd. Een eventueel nadelig saldo (en daarmee noodzakelijke voeding van de reserve) komt ten laste van de exploitatie. Evenals voorgaande jaren zal dit  gebeuren tijdens het opstellen van de jaarrekening.
Noodzakelijk niveau Zie de toelichting bij “voeding en onttrekking”. Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het noodzakelijk niveau bepaald. 
Claims Bij het opstellen van de programmarekening worden de claims geactualiseerd
Voorstel Deze voorziening dient gehandhaafd te blijven om aan (meerjarige) verplichtingen te kunnen voldoen.

Nr. 101003 VZ pensioenverplichtingen wethouders

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 101003 VZ pensioenverplichtingen wethouders
Nr 101003 VZ Pensioenverplichtingen wethouders Beginstand 2024 € 4.818.297
Functie Bestedingsfunctie
Doel Voor de pensioenverplichtingen aan (oud)wethouders dient een voorziening gevormd te worden. Voor politieke ambtsdragers is er geen centraal pensioenfonds, wethouders bouwen uit hoofde van de Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) pensioenrechten bij de gemeente op.
Voeding en onttrekking Ontvangen pensioenoverdrachten, pensioenopbouw van zittende wethouders en geraamde kosten voormalige wethouders worden in deze voorziening gestort. 
Noodzakelijk niveau Jaarlijks, als onderdeel van de werkzaamheden voor de jaarrekening, worden actuariële waardeberekeningen uitgevoerd door het consultancy bedrijf Visma (voorheen Raet) om de hoogte van de voorziening te bepalen. Met de accountant is afgestemd om die berekening nu aan het eind van het jaar uit te laten voeren op basis van de werkelijke rente. De uitkomst is basis voor de voeding van deze voorziening. Op die manier wordt de voorziening correct gevoed. 
Claims  
Voorstel Deze voorziening dient gehandhaafd te blijven.

Nr. 400000 VZ Bovenwettelijk verlofsparen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 400000 VZ Bovenwettelijk verlofsparen
Nr. 400000 Voorziening Bovenwettelijk verlofsparen Beginstand 2024 € 298.424
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is ingesteld om aan de claim van gespaarde verlofsaldi van medewerkers te voldoen, op het moment dat hiervan gebruikt wordt gemaakt. 
Voeding en onttrekking Voorziening wordt jaarlijks, als onderdeel van de werkzaamheden ten behoeve van de jaarrekening, geactualiseerd. Een eventueel nadelig saldo (en daarmee noodzakelijke voeding van de reserve) komt ten laste van de exploitatie. Evenals voorgaande jaren zal dit gebeuren tijdens het opstellen van de jaarrekening.
Noodzakelijk niveau Zie de toelichting bij "Voeden en onttrekking". Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het noodzakelijk niveau bepaald.
Claims Bij het opstellen van de programmarekening worden de claims geactualiseerd.
Voorstel Deze voorziening dient gehandhaafd te blijven om aan (meerjarige) verplichtingen te kunnen voldoen.

Nr. 400001 VZ Regeling vervroegd uittreden

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 400001 VZ Regeling vervroegd uittreden
Nr. 400001 VZ vervroegd uittreden Beginstand 2024 € 0
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is ingesteld om de verplichtingen aan oud medewerkers, die gebruik maken van de RVU, meerjarig te kunnen nakomen.
Voeding en onttrekking Voorziening wordt jaarlijks, als onderdeel van de werkzaamheden ten behoeve van de jaarrekening, geactualiseerd. Een eventueel nadelig saldo (en daarmee noodzakelijke voeding van de reserve) komt ten laste van de exploitatie. De actualisatie gebeurd tijdens het opstellen van de jaarrekening.
Noodzakelijk niveau Zie de toelichting bij "voeding en onttrekking". Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het noodzakelijk niveau bepaald.
Claims Bij het opstellen van de programmarekening worden de claims geactualiseerd.
Voorstel De voorziening dient gehandhaafd te blijven om aan (meerjarige) verplichtingen te kunnen voldoen.

Nr. 400002 VZ Bovenwettelijk verlof

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 400002 VZ Bovenwettelijk verlof
Nr. 400002 VZ Bovenwettelijk verlof Beginstand 2024 € 728.697
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is ingesteld om aan de claim van overmatige verlofsaldi van medewerkers te voldoen, op het moment dat hiervan gebruikt wordt gemaakt. 
Voeding en onttrekking Voorziening wordt jaarlijks, als onderdeel van de werkzaamheden ten behoeve van de jaarrekening, geactualiseerd. Een eventueel nadelig saldo (en daarmee noodzakelijke voeding van de reserve) komt ten laste van de exploitatie. Evenals voorgaande jaren zal dit gebeuren tijdens het opstellen van de jaarrekening.
Noodzakelijk niveau Zie de toelichting bij "Voeden en onttrekking". Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het noodzakelijk niveau bepaald.
Claims Bij het opstellen van de programmarekening worden de claims geactualiseerd.
Voorstel Deze voorziening dient gehandhaafd te blijven om aan (meerjarige) verplichtingen te kunnen voldoen.

Nr. 8101001 VZ Bestemmingsplanprocedure Zeelandsedijk

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 8101001 VZ Bestemmingsplanprocedure Zeelandsedijk
Nr 8101001 VZ Best planprocedure Zeelandsedijk  Beginstand 2024 € 215.188
Functie Bestedingsfunctie
Doel Uitvoeren vaststellingsovereenkomst d.d. 4-12-2009 inzake procedure Zeelandsedijk, bekrachtigd door de Raad op 6 maart 2012.
Voeding en onttrekking  Budget bestemmingsplan aanpassingen € 281.844. Begrotingsnotitie 2013 is een bedrag gevoteerd van € 256.500. Vanuit 2011 is een bedrag overgeheveld van € 18.039. Jaarrekening 2017 is een aanvullende storting gevoteerd van € 17.305.
Noodzakelijk niveau Het bestemmingsplan is in het voorjaar van 2019 onherroepelijk geworden. Er is vervolgens uitvoering gegeven aan de vaststellingsovereenkomst en de anterieure overeenkomst met uitzondering van hieronder genoemde claims.
Claims
  • Sloopkosten oude boerderij met bijbehorende bebouwing € 47.575
  • Aankoop grond tbv aanleg fietspad € 150.000
  • Plankosten €  12.613
  • Bijkomende kosten aankoop grond € 5.000
Voorstel Handhaven tot overeenkomst is uitgevoerd.

Nr. 611001 VZ Dubieuze debiteuren BSOB

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 611001 VZ Dubieuze debiteuren BSOB
Nr 611001 VZ Dubieuze Debiteuren BSOB Beginstand 2024 € 30.673
Functie Bestedingsfunctie
Doel Bestemd voor het afboeken van vorderingen die oninbaar zijn geworden vanuit de werkzaamheden die uitbesteed zijn aan de BSOB (Belastingsamenwerking Oost Brabant).
Voeding en onttrekking Een eventuele storting of onttrekking wordt ten laste of gunste van het taakveld OZB woningen in de exploitatie verantwoord, op basis van een jaarlijkse inventarisatie van dubieuze vorderingen door de  BSOB per einde van het jaar. 
Noodzakelijk niveau Ultimo 2024 vindt een inventarisatie/beoordeling plaats en wordt het niveau in de jaarrekening 2024 op peil gebracht.
Claims  
Voorstel Handhaven.

Nr. 641001 VZ Dubieuze debiteuren

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 641001 VZ Dubieuze debiteuren
Nr 641001 VZ Dubieuze debiteuren Beginstand 2024 € 297.055
Functie Bestedingsfunctie
Doel Bestemd voor het afboeken van vorderingen die oninbaar zijn geworden. 
Voeding en onttrekking Een eventuele storting of onttrekking wordt ten laste of gunste van het product invordering, taakveld treasury in de exploitatie verantwoord, op basis van een jaarlijkse inventarisatie van dubieuze vorderingen per einde van het jaar.
Noodzakelijk niveau Ultimo 2024 vindt een inventarisatie/beoordeling plaats en wordt het niveau in de jaarrekening 2024 op peil gebracht
Claims  
Voorstel Handhaven.

Nr. 6301001 VZ Dubieuze debiteuren sociale zaken

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 6301001 VZ Dubieuze debiteuren sociale zaken
Nr 6301001 VZ Dubieuze debiteuren sociale zaken Beginstand 2024 € 913.751
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is een correctie op de balanspost debiteuren Sociale Zaken. Op basis van deze voorziening kan een reële balanspositie debiteuren Sociale Zaken worden gepresenteerd, zonder daarbij de werkelijke vordering op de debiteuren Sociale Zaken uit het oog te verliezen.
Voeding en onttrekking Jaarlijks worden de ultimo 31 december nog openstaande debiteuren Sociale Zaken op mate van invorderbaarheid beoordeeld. Het resultaat van deze beoordeling bepaald de hoogte van deze voorziening.
Noodzakelijk niveau Het noodzakelijke niveau is afhankelijk van de jaarlijkse beoordeling van de balanspost debiteuren Sociale Zaken.
Claims Het huidige niveau is (gelet op de inventarisatie van de vorderingen per balansdatum 31 december 2023) toereikend. Bij het opmaken van de jaarrekening 2024 zal er een update van de voorziening en de hoogte ervan plaatsvinden.
Voorstel Handhaven

Nr. 5301001 VZ Voorziening afwaardering deelneming Markant

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 5301001 VZ Voorziening afwaardering deelneming Markant
Nr 5301001 VZ Voorziening afwaardering deelneming Markant Beginstand 2024 € 226.890
Functie Bestedingsfunctie
Doel Bestemd voor het afboeken van de deelneming van Theater Markant N.V. 
Voeding en onttrekking De gemeente Maashorst heeft een 100% deelneming in Theater Markant N.V. Dit betreft 500 aandelen met een nominale waarde van € 453,78 per aandeel totaal € 226.890. Het eigen vermogen van Theater Markant N.V. is negatief. 
Noodzakelijk niveau Gezien de negatieve stand van het eigen vermogen is het conform de boekhoudvoorschriften (BBV) noodzakelijk om een voorziening in te stellen ter hoogte van de waarde van het oorspronkelijke aandelenkapitaal van € 226.890.
Claims  
Voorstel Deze voorziening dient gehandhaafd te blijven.

Nr. 8202001 VZ Gerealiseerde complexen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 8202001 VZ Gerealiseerde complexen
Nr 8202001 VZ Gerealiseerde complexen Beginstand 2024 € 424.967
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is nodig ter dekking van de kosten van de laatste werkzaamheden bij de al administratief afgesloten complexen
Voeding en onttrekking Voorziening wordt gevormd uit het restant van investeringskredieten van het grondbedrijf
Noodzakelijk niveau Voorzieningen van het grondbedrijf vormen onderdeel van de resultaatbepaling bij het MeerJarenPerspectief. Herijking vindt jaarlijks plaats bij de beoordeling van restant kredieten. Het noodzakelijke niveau bestaat uit de omvang van de restantbudgetten van de afgesloten complexen
Claims Per 1 januari 2024 is een voorziening getroffen voor een zestal afgesloten complexen. Actualisatie verloopt met het Meerjarenperspectief
Voorstel Handhaven

Nr. 8202002 VZ Voorzieningen herwaardering

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 8202002 VZ Voorzieningen herwaardering
Nr 8202002 VZ Voorziening herwaardering  Beginstand 2024 € 1.677.536
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening dekt het verschil af tussen de huidige boekwaarde en de marktwaarde van percelen die bij de gemeente op de balans staan, voor het geval dat de geplande bebouwing op deze locaties of andere beoogde bestemmingen niet doorgaan of als sprake is van waardedaling
Voeding en onttrekking De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks getoetst en indien nodig aangevuld vanuit de ABR-grondbedrijf
Noodzakelijk niveau Voorzieningen van het grondbedrijf vormen onderdeel van de resultaatbepaling bij het MeerJarenPerspectief. Het noodzakelijke niveau wordt conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) bepaald op de omvang van het (negatieve) verschil tussen de boekwaarde en lagere marktwaarde van de gronden
Claims Per  1 januari 2024  is een voorziening getroffen voor de complexen Vluchtoordweg, Ruil- en strategische gronden, Wilgenstraat en locatie Zeelandsedijk
Actualisatie verloopt met het meerjarenperspectief
Voorstel Handhaven

Nr. 8202003 VZ Exploitatierisico's

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 8202003 VZ Exploitatierisico's
Nr 8202003 VZ Exploitatierisico's Beginstand 2024 € 16.887.050
Functie Bestedingsfunctie
Doel Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het verplicht een voorziening te treffen voor verlieslatende exploitaties. Dit is op basis van de Netto-Contante-Waarde-methode berekend.
Mutaties (stortingen en onttrekkingen) vinden plaats ten gunste of ten laste van de ABR
Voeding en onttrekking De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks, bij de herijking van het MJP, getoetst en indien nodig aangevuld vanuit zo mogelijk de ABR-grondbedrijf
Noodzakelijk niveau Voorzieningen van het grondbedrijf vormen onderdeel van de resultaatbepaling bij het Meerjarenperspectief. Het noodzakelijke niveau wordt conform het BBV bepaald op de prognose van de omvang van de verliesgevende exploitaties
Claims Per 1 januari 2024 is een voorziening getroffen voor de complexen Uden-Noord I, Uden-Noord II, Reek-Zuid, Kerkstraat-Oost en Eikenheuvel.
Actualisatie verloopt met het meerjarenperspectief
Voorstel Handhaven

Nr 303001 VZ Onderhoud gemeente-eigendommen Uden

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr 303001 VZ Onderhoud gemeente-eigendommen Uden

Nr 303.001 VZ Onderhoud gemeente-eigendommen Uden

Beginstand 2024

 

€ 1.330.710

Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening was bestemd voor het in stand houden van het gemeentelijk gebouwd onroerend goed van vrml. gemeente Uden, door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud. Inmiddels is door de raad op 4 april 2024 besloten om deze voorziening op te heffen en de structurele dotatie en het verwachte saldo te storten in de nieuwe voorziening Groot Onderhoud Vastgoed Maashorst.
Voeding en onttrekking Er is een compleet nieuwe MJOP opgesteld, waarin de gebouwen van vrml. gemeente Uden en Landerd zijn opgenomen. Dit MJOP voorziet in dekking van het groot onderhoud voor de komende jaren.  
Noodzakelijk niveau Met het omzetten van deze voorziening in de voorziening Groot Onderhoud Vastgoed en de jaarlijkse dotatie van € 973.247,- zijn er voldoende middelen beschikbaar.
Claims  
Voorstel Door de raad is op 4 april jl. besloten om deze voorziening op te heffen en de structurele dotatie en verwachte saldo te storten in de nieuwe voorziening Groot Onderhoud Vastgoed Maashorst. 

Nr 303002 VZ Onderhoud gemeente-eigendommen Landerd

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr 303002 VZ Onderhoud gemeente-eigendommen Landerd

Nr 303002 Voorziening Onderhoud gemeente eigendommen Landerd

Beginstand 2024

 

€ 3.676.335

Functie Egalisatiefunctie
Doel Dekking van de uitgaven voor onderhoud gebouwen conform het vastgestelde MeerJaren OnderhoudsPlan
Voeding en onttrekking

Er is een compleet nieuwe MJOP opgesteld, waarin de gebouwen van vrml. gemeente Uden en Landerd zijn opgenomen. Dit MJOP voorziet in dekking van het groot onderhoud voor de komende jaren.  

 

Noodzakelijk niveau De voorziening moet een positief saldo hebben.
Claims  
Voorstel Handhaven 

Nr. 303100 VZ Onderhoud gebouwen Maashorst

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 303100 VZ Onderhoud gebouwen Maashorst
Nr. 303100 VZ Onderhoud gebouwen Maashorst Beginstand 2024 € 0
Functie Bestedingsfunctie
Doel Deze voorziening is bestemd voor het in stand houden van het gemeentelijk gebouwd onroerend goed door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud. Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad besloten om deze voorziening in te stellen ter vervanging van de oude onderhoudsvoorzieningen gebouwen Uden en Landerd.  
Voeding en onttrekking Er is een compleet nieuw MJOP opgesteld waarin per gebouw een planning van het groot onderhoud opgenomen is. Volgens raadsbesluit van 4 april 2024 is een structurele dotatie opgenomen van €973.247. Bij de jaarrekeningcontrole 2023 is echter door de accountant geconstateerd dat er componenten van klein onderhoud in het onderhoudsplan opgenomen zijn.. Klein onderhoud dient in de exploitatie verantwoord te worden. Daarom is via een melding/afwijking in deze 2e bestuursrapportage de structurele dotatie naar beneden bijgesteld tot €923.330 in 2024 en €942.285 vanaf 2025. 
Noodzakelijk niveau De restant middelen (na uitvoering restant onderhanden onderhoud t/m 2023) uit de voorzieningen gebouwen Uden en Landerd worden gestort in deze nieuwe onderhoudsvoorziening gebouwen Maashorst. Samen met  het toevoegen van de jaarlijkse dotatie van €923.330 in 2024 en €942.285 vanaf 2025 zijn er voldoende middelen beschikbaar. 
Claims Gedurende de periode 2024 t/m 2023 wordt er voor een bedrag van €12.783.769 aan groot onderhoud ten laste gebracht van deze voorziening.
Voorstel De voorziening dient gehandhaafd te blijven. De structurele dotatie wordt via melding in deze 2e bestuursrapportage naar beneden bijgesteld tot €923.330 in 2024 en €942.285 vanaf 2025.

Nr. 2103001 VZ Groot onderhoud wegen Uden

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103001 VZ Groot onderhoud wegen Uden
VZ Groot onderhoud wegen Uden Beginstand 2024 € 519.169
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het instandhouden van het gemeentelijk wegennet (asfalt en elementen verhardingen) door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud.
Voeding en onttrekking De Gemeenteraad van de voormalige gemeente Uden heeft op 9 juli 2015 besloten in te stemmen met de Nota Openbare Ruimte “Van gevel tot gevel” over de jaren 2015-2020. Met deze vastgestelde Nota zijn tevens de gewenste beheerkwaliteiten vastgelegd (zie figuur hieronder). Met aandacht voor de gedane aanbevelingen, zal, binnen bestaand beleid en bestaande middelen, uitvoering gegeven worden aan dit beleid.
               
Deze vastgestelde beeldkwaliteiten liggen ook ten grondslag aan de hoogte van de storting in de betreffende fondsen.  De nieuwe Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR) dient nog te worden opgesteld. Dit mede is het licht van de gezamenlijk op te stellen omgevingsvisie/-plan.
Noodzakelijk niveau In april 2017 is het beleid op het gebied van wegen vastgesteld, waarbij de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorziening wegen is bepaald. Het nieuwe beleid betreft de periode 2017-2020. In het beleidsplan wordt onder andere aandacht besteed aan integraliteit en assetmanagement. Het huidige beleidsplan 2017-2020 van de voormalige gemeente Uden wordt nog gecontinueerd. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplannen van Uden en Landerd zullen komen te vervallen. In december 2023 wordt het nieuwe beleidsplan Wegen aan de raad aangeboden
Claims Op basis van informatie uit het beheerpakket en inspecties zijn de claims voor de komende jaren bepaald. De meerjarige claims staan opgenomen in het op door B&W vastgestelde  ‘onderhoudprogramma kapitaalgoederen 2023'
Voorstel Is ingetrokken bij raadsbesluit 14 december 2023

Nr. 2103002 VZ Groot onderhoud wegen Landerd

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103002 VZ Groot onderhoud wegen Landerd

Nr 2103002 VZ Groot onderhoud wegen Landerd 

Beginstand 2024

 

€ 1.862.938

Functie Egalisatiefunctie
Doel Dekking van de uitgaven voor groot onderhoud wegen conform het vastgestelde Beheerbeleidsplan Verhardingen 2021-2030. In dit beheersbeleidsplan is een doorrekening gemaakt van de benodigde budgetten  over 10 jaar. Het totaalbedrag is over de gehele looptijd geëgaliseerd en dit bedrag wordt jaarlijks als dotatie aan de voorziening toegevoegd. 
Het huidige Beheerbeleidsplan Verhardingen 2021-2030 van de voormalige gemeente Landerd wordt nog gecontinueerd.
Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplannen van Uden en Landerd zullen komen te vervallen. De planning is dat in Q1 van 2023 het nieuwe beleidsplan Wegen aan de raad wordt aangeboden.
Voeding en onttrekking Op basis van het vastgestelde Beheerbeleidsplan Verhardingen 2021-2030
Noodzakelijk niveau De voorziening moet een positief saldo hebben.
Claims Op basis van het Beheerbeleidsplan Verhardingen 2021-2030 zijn de claims voor deze jaren bepaald
Voorstel Is ingetrokken bij raadsbesluit 14 december 2023.

Nr. 2103025 VZ Groot onderhoud wegen Maashorst

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103025 VZ Groot onderhoud wegen Maashorst
VZ Groot onderhoud wegen Maashorst
Beginstand 2024
€ 1.639.867
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het instandhouden van het gemeentelijk wegennet (asfalt en elementen verhardingen) door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud
Voeding en onttrekking Op basis van het vastgestelde beleidsplan wegen 2024-2027.
Dekking van de uitgaven voor groot onderhoud wegen conform het vastgestelde beleidsplan wegen 2024-2027. In dit beleidsplan is een doorrekening gemaakt van de benodigde budgetten  over 10 jaar. Het totaalbedrag is over de gehele looptijd geëgaliseerd en dit bedrag wordt jaarlijks als dotatie aan de voorziening toegevoegd.
Noodzakelijk niveau De voorziening moet een positief saldo hebben
Claims Op basis van informatie uit het beheerpakket en inspecties zijn de claims voor de komende jaren bepaald. De meerjarige claims staan opgenomen in het beleidsplan wegen 2024-2027
Voorstel Is vastgesteld bij raadsbesluit 16 december 2023. Handhaven.

Nr. 2103201 VZ Groot onderhoud openbare verlichting

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103201 VZ Groot onderhoud openbare verlichting
Nr. 2103201 VZ Groot onderhoud openbare verlichting Beginstand 2024 € 34.310
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het in stand houden van de openbare verlichting door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud.
Voeding en onttrekking De gemeenteraad van de voormalige gemeente Uden heeft op 9 juli 2015 besloten in te stemmen met de Nota Openbare Ruimte “Van gevel tot gevel” over de jaren 2015-2020. Met de vastgestelde Nota Openbare Ruimte 2015-2020 zijn tevens de gewenste beheerkwaliteiten vastgelegd (zie figuur hieronder). Met aandacht voor de gedane aanbevelingen, zal, binnen bestaand beleid en bestaande middelen, uitvoering gegeven worden aan dit beleid.
               
Deze vastgestelde beeldkwaliteiten liggen ook ten grondslag aan de hoogte van de storting in de betreffende fondsen, waarbij geconstateerd is dat er sprake is van continuering van bestaand beleid.
De nieuwe Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR) dient nog opgesteld te worden. Dit mede is het licht van de gezamenlijk op te stellen omgevingsvisie/-plan.
Noodzakelijk niveau In mei 2017 is het beleid op het gebied van openbare verlichting vastgesteld, waarbij de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorziening openbare verlichting is bepaald. Het nieuwe beleid betreft de periode 2017-2021. In het beleidsplan wordt de keuze gemaakt om niet zuinige verlichting te vervangen voor LED verlichting die gedimd kan worden. De hoogte van de dotatie is gebaseerd op beeldkwaliteit, zoals deze is vastgesteld in de Nota Openbare Ruimte Uden “van Gevel tot Gevel”. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplannen van Uden en Landerd zullen komen te vervallen. Het nieuwe beleidsplan is op 16 november door de raad vastgesteld.
Claims De meerjarige claims zijn opgenomen in het door het college van B&W vastgestelde ‘onderhoudsprogramma kapitaalgoederen 2023'.
Voorstel Is ingetrokken bij raadsbesluit 16 november 2023.

Nr 2103401 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Uden

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr 2103401 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Uden
Nr. 2103401 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Uden Beginstand 2024 € 149.311
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het in stand houden van de gemeentelijke civiele kunstwerken (bruggen, tunnels etc.) door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud.
Voeding en onttrekking

In juni 2016 is het beleid op het gebied van civiele kunstwerken vastgesteld, waarbij de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorziening civiele kunstwerken is bepaald.
Dit plan baseert het kwaliteitsniveau voor de kunstwerken op de Nota openbare Ruimte ‘van Gevel tot Gevel’. De kunstwerken worden niet specifiek benoemd in de Nota openbare ruimte, echter vaak maakt een kunstwerk deel uit van de weg. Om deze reden wordt het kwaliteitsniveau B aangehouden voor de kunstwerken.
De nieuwe Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR) dient nog opgesteld te worden. Dit mede is het licht van de gezamenlijk op te stellen omgevingsvisie/-plan. Het huidige beleidsplan 2016-2025 van de voormalige gemeente Uden wordt nog gecontinueerd. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplannen van Uden en Landerd zullen komen te vervallen.

Het nieuwe beleidsplan wordt in december 2023 aan de raad aangeboden

Noodzakelijk niveau Conform het beleidsplan Civiele Kunstwerken 2016-2025 (kwaliteitsniveau B).
Claims Op basis van informatie uit het beheerpakket en inspecties zijn de claims voor de komende jaren bepaald. De meerjarige claims staan opgenomen in het op door B&W vastgestelde  ‘onderhoudsprogramma kapitaalgoederen 2022’.
Voorstel Is ingetrokken bij raadsbesluit 14 december 2023.

Nr. 2103402 Groot onderhoud civiele kunstwerken Landerd

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103402 Groot onderhoud civiele kunstwerken Landerd
Nr. 2103402 Groot onderhoud civiele kunstwerken Landerd Beginstand 2024 € 28.242
Functie Egalisatiefunctie
Doel Dekking van de uitgaven voor groot onderhoud civiele kunstwerken conform het vastgestelde beheerplan 2020.
Het huidige beheerplan van de voormalige gemeente Landerd wordt nog gecontinueerd. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplannen van Uden en Landerd zullen komen te vervallen.
Het nieuwe beleidsplan wordt in december 2023 aan de raad aangeboden
Voeding en onttrekking Op basis van het vastgestelde beheerplan Civiele Kunstwerken van de voormalige gemeente Landerd.
Noodzakelijk niveau De voorziening moet een positief saldo hebben.
Claims Conform het beheerplan plan Civiele Kunstwerken van de voormalige gemeente Landerd.
Voorstel Is ingetrokken bij raadsbesluit 14 december 2023.

Nr. 2103410 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Maashorst

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 2103410 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Maashorst
Nr. 2103410 VZ Onderhoud civiele kunstwerken Maashorst  Beginstand 2024 € 9.948
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het in stand houden van de gemeentelijke civiele kunstwerken (bruggen, tunnels etc.) door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud.
Voeding en onttrekking In december 2023 is het beleid op het gebied van civiele kunstwerken vastgesteld, waarbij de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorziening civiele kunstwerken is bepaald.
Omdat kunstwerken deel uitmaken van de weg, is het vastgestelde kwaliteitsniveau voor de kunstwerken het kwaliteitsniveau van de weg eroverheen aangehouden.
Noodzakelijk niveau Conform het beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken 2024-2033 (kwaliteitsniveau B).
Claims Op basis van informatie uit het beheerpakket en inspecties zijn de claims voor de komende jaren bepaald. De meerjarige claims staan opgenomen in het op door de gemeenteraad vastgestelde beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken 2024-2033.
Voorstel Is vastgesteld bij raadsbesluit 14 december 2023. Handhaven.

Nr 2103501 VZ Verkeer en parkeren Landerd

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr 2103501 VZ Verkeer en parkeren Landerd
Nr. 2103501 Voorziening Verkeer en parkeren Landerd Beginstand 2024 € 4.946
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het realiseren van parkeerplaatsen uit voor dat doel ontvangen bijdragen van derden.
Voeding en onttrekking Voeding door bijdragen van derden voor parkeerplaatsen bij ontwikkelingen binnen de kernen. Deze gelden worden gebruikt om parkeerplaatsen aan te leggen op gemeentegrond.
Noodzakelijk niveau De voorziening moet een positief saldo hebben.
Claims Nader te bepalen
Voorstel Handhaven

Nr. 5203001 VZ Groot onderhoud sport- en speelvelden

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 5203001 VZ Groot onderhoud sport- en speelvelden

Nr 5203001 VZ Groot onderhoud sport- en speelvelden

Beginstand 2024

 

€ 0

Functie Egalisatiefunctie
Doel Op basis van vastgesteld beleid worden sport/speelvelden met bijbehorende voorzieningen  vervangen c.q. gerenoveerd. Het is gewenst om over een voorziening te kunnen beschikken teneinde renovaties flexibel te kunnen uitvoeren. Daarnaast wordt het fonds ingezet om kleine aanpassingen te realiseren voor de buitensportaccommodaties die de functionaliteit of veiligheid verbeteren.
Voeding en onttrekking Voeding vindt plaats op basis van  dit beleid. Met toekomstige areaalaanpassingen is hierbij nog geen rekening gehouden. Hiervoor dient, zoals ook nu gebruikelijk, het fonds aangepast te worden door deze areaalaanpassing in het beheerpakket en bij de programmabegroting op te nemen.
Noodzakelijk niveau In dit vastgestelde beleid is het gewenste kwaliteitsniveau opgenomen op basis waarvan regulier onderhoud en vervangingen moeten plaatsvinden. De financiële consequenties hiervan zijn gelijk aan voorgaande jaren. 
Claims

In de raadsvergadering van 10 oktober 2024 is vastgesteld dat de noodzakelijke claims voor de vervanging/renovatie van sport/speelvelden  worden opgenomen in het Meerjareninvesteringsprogramma. Daarmee kan onderhavinge voorziening worden opgeheven nadat alle lopende claims zijn afgewikkeld. Het betreft de claims (begroot):

2023 VZ GO aanpassingen speelvelden    € 45.000
2024 VZ GO aanpassingen speelvelden    € 26.000

Voorstel Voorziening opheffen nadat alle lopende claims zijn afgewikkeld.

Nr. 5703001 VZ Groot onderhoud groen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 5703001 VZ Groot onderhoud groen
Nr. 5703001 VZ Groot onderhoud groen Beginstand 2024 € 0
Functie Egalisatiefunctie
Doel Het in stand houden van het gemeentelijk groen en recreatieve voorzieningen door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud en het op kunnen vangen van fluctuaties in het planmatig onderhoud.
Voeding en onttrekking De raad van de voormalige gemeente Uden heeft op 9 juli 2015 besloten in te stemmen met de Nota Openbare Ruimte “Van gevel tot gevel” over de jaren 2015-2020. Met deze vastgestelde Nota zijn tevens de gewenste beheerkwaliteiten vastgelegd. Dit betekent dat de centra op A-niveau worden onderhouden, de woongebieden op B-niveau en de parken/stadsranden op C-niveau. Het buitengebied wordt op D-niveau onderhouden. In de voormalige gemeente Landerd vindt dit op dezelfde wijze plaats.
           
Deze vastgestelde beeldkwaliteiten liggen ook ten grondslag aan de hoogte van de storting in de betreffende fondsen en inzet middels het meerjarenInvesteringsprogramma (MIP), waarbij geconstateerd is dat er sprake is van continuering van bestaand beleid, met ongewijzigd budget.
De nieuwe Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR) dient nog opgesteld te worden. Dit mede is het licht van de gezamenlijk op te stellen omgevingsvisie/-plan
Noodzakelijk niveau

Conform Nota Openbare Ruimte “Van gevel tot gevel” 2015-2020.
Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw beleidsplan gemaakt, waarbij de vigerende beleidsplan van Uden komt te vervallen.
Het nieuwe beleidsplan wordt in 2024 opgesteld, waarbij huidige gezamenlijke beeldkwaliteiten als uitgangspunt worden gehanteerd.

Nog af te wikkelen claims op basis van het oude beleid:

2023 VZ GO Bomen diverse locaties € 225.000
2023 VZ GO Beplanting diverse locaties € 75.000
2023 VZ GO Grasvegetatie diverse locaties € 52.500
2024 VZ GO Bomen diverse locaties € 75.000
2024 VZ GO Beplanting diverse locaties € 87.500
2024 VZ GO Grasvegetatie diverse locaties € 17.500
2024 VZ GO Jaarl inspecties/onderhoud groen € 10.000

Claims

Op basis van informatie uit het beheerpakket en inspecties zijn de claims voor de komende jaren bepaald. De meerjarige claims staan opgenomen in het op door het college van B&W vastgestelde onderhoudsprogramma kapitaalgoederen 2024 e.v’ en het MIP.

 

Voorstel Handhaven. Voorziening kan worden opgeheven nadat aan alle lopende verplichtingen is voldaan.

Nr. 7203002 VZ Spaar riolering

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 7203002 VZ Spaar riolering
Nr. 7203002 VZ Spaar riolering Beginstand 2024 € 15.069.160
Functie  
Doel In de spaarvoorziening riolering zijn spaarbedragen opgenomen voor toekomstig groot onderhoud, vervangingen en investeringen in riolering en klimaat adaptieve maatregelen, op basis van het Programma Omgevingswet Water en Riolering (POW&R 2022-2024). De bestemming van de opbrengsten van riool- en waterzorgheffing (voorheen rioolheffing) is sinds 2008 verbreed van alleen afvalwater (riolering) naar grond-, hemel- en afvalwater, dus ook groot onderhoud, vervanging en verbeteringen op deze gebieden zijn hierin opgenomen
Voeding en onttrekking

Er vind alleen onttrekking uit de spaarvoorziening riolering plaats. In verband met de hoge stand van de voorziening wordt deze eerst verlaagd (tot eind 2024). Vanaf 2024 zal de spaarvoorziening naast onttrekking ook worden aangevuld, om te sparen voor toekomstige investeringen.

In het POW&R is een programma van verbetermaatregelen opgenomen voor het oplossen van bekende hemelwaterknelpunten, voor een periode van ongeveer 10 jaar. In een nog te vormen beleidsprogramma wordt een nieuwe ambitie als beschermingsniveau tegen wateroverlast vastgesteld. Het POW&R wordt met 1 jaar verlengd naar 2025, daarna word in 2025 een nieuw programma vastgesteld. Hierin worden nieuwe hemelwatermaatregelen meegenomen. In dit programma worden benodigde investeringen over een langere termijn berekend, dus langer dan 10 jaar. De berekening maakt onderdeel uit van het kostendekkingsplan voor riolering en water en zal hiermee ook een doorvertaling krijgen in de riool- en waterzorgheffing.

Noodzakelijk niveau Het saldo van de spaarvoorziening kan niet negatief zijn.
Wanneer er onvoldoende middelen zijn worden investeringen gekapitaliseerd.
Claims

De provincie heeft de begrotingswijziging 2020 horende bij het raadsvoorstel “Inhuur extra formatie afdeling ruimte” beoordeeld. Zij geeft aan dat de financiële verwerking in 2020 op een andere manier georganiseerd moet worden voor de inhuur voor uitvoering van projecten uit het Rioleringsplan 2017-2021 (geen specifiek besluit dat dekking uit de voorziening riolering komt). Wat betreft de inhuur t.b.v. van het rioleringsplan wordt voor de periode 2020-2023 de bekostiging vanuit de voorziening riolering voorgesteld.

2020 € 129.000
2021  € 221.000
2022 € 221.000

2023

 € 92.000

De inhuur horende bij het raadsvoorstel “Inhuur extra formatie afdeling ruimte” (vastgesteld 16 april 2020) t.b.v. van het rioleringsplan voor de periode 2020-2023 wordt bekostigd uit de voorziening riolering.

Vanuit 2023 is  € 100.000, - overgeheveld naar 2024. Eind 2024 is het bedrag volledig gebruikt.

Voorstel Handhaven

Nr. 4304001 VZ Legaath van Cooth

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 4304001 VZ Legaath van Cooth

NR 4304001 VZ Legaath van Cooth

Beginstand 2024

 

€ 28.306

Functie Bestedingsfunctie
Doel Het Legaat van Cooth is een nalatenschap van notaris Van Cooth die van 1853 tot 1886 griffier was bij de provincie Noord Brabant. Hij schonk aan het einde van zijn leven zijn vermogen aan verschillende Brabantse gemeenten, waaronder de voormalige gemeente Uden. Het legaat werd -onder voorwaarden- nagelaten ter bevordering van het onderwijs van minder-draagkrachtigen, etc. etc.
Voeding en onttrekking Conform het raadsbesluit van 13 december 2007 wordt het door de raad vastgestelde beleid uit 1994 gehandhaafd, en dienen de middelen te worden besteed aan activiteiten gericht op het bevorderen van de schoolloopbaan van kansarme jongeren.
Noodzakelijk niveau Er is geen noodzakelijk niveau vastgesteld.
Claims De middelen kunnen worden aangewend voor activiteiten in het kader van de educatieve agenda (zie raadsvoorstel van de voormalige gemeente Uden van 13 december 2007).
Voorstel Conform de wilsbeschikking van de notaris en het raadsbesluit van de voormalige  gemeente Uden van 13 december 2007 het Legaat van Cooth in stand te houden en deze voorziening handhaven.

Nr. 7203001 VZ Egalisatie riolering

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 7203001 VZ Egalisatie riolering
Nr 7203001 VZ Egalisatie riolering Beginstand 2024 € 2.525.414
Functie Egalisatie van tarieven
Doel Egaliseren van tarieven voor de riool- en waterzorgheffing door het inzetten van overschotten op dit beleidsterrein op programmaonderdeel rioolbeheer uit vorige jaren, en. incidenteel het opvangen van hoger uitvallende kosten van programma onderdeel rioolbeheer.
Voeding en onttrekking Jaarlijks worden eventuele overschotten of tekorten op het programma onderdeel rioolbeheer met deze voorziening verrekend. 
Noodzakelijk niveau Het saldo van de voorziening(en) mag gedurende de gehele beschouwde periode niet negatief zijn. Het saldo wordt in 20 jaar tijd volledig ingezet door deze in gelijke delen te laten vrijvallen ten gunste van het tarief riool- en waterzorgheffing. Berekening vind plaats bij vaststelling nieuw beleidsplan programma (1x per 4 jaar ), of als er aanleiding is het kostendekkingsplan tussentijds bij te stellen.
Claims Nader te betalen
Voorstel Handhaven

Nr. 7303001 VZ Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 7303001 VZ Afvalstoffenheffing
Nr. 7303001 VZ  afvalstoffenheffing Beginstand 2024 € 1.527.005
Functie Egalisatiefunctie
Doel Afvalstoffenheffing betreft een vergoeding voor de kosten van het ophalen en verwerken van het huishoudelijk afval. De totale opbrengsten mogen daarbij niet hoger dan de totale kosten zijn (maximale hoogte: kostendekkend). De fluctuaties in de afvalexploitatie worden via deze egalisatievoorziening opgevangen om het tarief stabiel te houden.
De milieustraat en luierinzameling zijn per 1 januari 2024 geharmoniseerd en volgt de harmonisatie van de aan huis inzameling per 1 januari 2025. 
Voeding en onttrekking Het saldo van de afvalexploitatie wordt in deze voorziening gestort of eraan onttrokken. Bij de begrotingsbehandeling vindt een integrale afweging plaats tussen het saldo van deze voorziening, de structurele doorwerking van afwijkingen en tarifering.
Noodzakelijk niveau Een niveau behorend bij een op lange termijn maximaal kostendekkend tarief.
Claims Jaarlijks muteren de (begrote) saldi van de afvalexploitatie in deze voorziening.
Voorstel Handhaven. 

Nr. 7503001 VZ Afkoop onderhoud begraafplaatsen

Terug naar navigatie - Herijking reserves en voorzieningen 2024 - Nr. 7503001 VZ Afkoop onderhoud begraafplaatsen
Nr 7503001 VZ Afkoop onderhoud begraafplaatsen Beginstand 2024 € 754.168
Functie Bestedingsfunctie
Doel Voor onderhoud van graven is het mogelijk om de jaarlijkse lasten voor onderhoud af te kopen voor een periode van 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar. Conform de wettelijke voorschriften (BBV) worden deze afkoopsommen vermeerderd met de rente-toevoeging opgenomen in deze voorziening
Voeding en onttrekking De voeding bestaat jaarlijks uit de ontvangen afkoopsommen en de toegevoegde rente. De onttrekking bestaat jaarlijks uit de onderhoudskosten van de afgekochte graven.
Noodzakelijk niveau Conform de meerjarige onderhoudsverplichting van de afgekochte graven.
Claims De claims betreffen de jaarlijkse kosten voor onderhoud van de afgekochte graven.
Voorstel Handhaven.