Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken?

Hoewel de financiën voor nu op orde zijn, wordt vanaf 2026 een tekort verwacht door toegenomen gemeentelijke taken zonder extra middelen van het Rijk. De organisatie wordt versterkt om professioneel om te gaan met de nieuwe uitdagingen die op de gemeente afkomen. We streven naar een efficiënte en transparante bedrijfsvoering die de kwaliteit van de dienstverlening waarborgt.

 

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat hebben we tot nu toe gedaan?

In het kader van de aanpassing van de archiefkelder wordt momenteel de verbouwing uitgevoerd, waarbij de ruimte binnenkort aan de gestelde eisen zal voldoen. De klimaatinstallatie van de nieuwe kluis is bijna gereed, en de oplevering en ingebruikname van de vernieuwde kluis staan voor de deur. Daarnaast wordt de gemeentewerf verbouwd om voldoende opslagruimte te creëren voor alle buitendienstmedewerkers en machines na de fusie. Deze vergroting van de opslagruimte wordt afgerond in 2024.

De cultuurwerkgroep is actief bezig met de uitvoering van het plan van aanpak voor organisatieontwikkeling, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de professionele werkcultuur. Tevens wordt er gewerkt aan een intern trainingsaanbod om medewerkers de kans te bieden zich verder te ontwikkelen, met een verhoging van het opleidingsbudget naar 2% van de loonsom.

Voor de komende periode zijn er nog verschillende belangrijke acties gepland. De risicoanalyse en het verbeterplan voor informatieveiligheid moeten worden afgerond na de recente aanstelling van een nieuwe Chief Information Security Officer (CISO). Bovendien zal het kostendekkendheidsonderzoek en de impactanalyse voor leges in het kader van de Omgevingswet worden voltooid. Evaluatie van de legesprocessen en de nieuwe wet is noodzakelijk om inzicht te verkrijgen in de gevolgen en om waar nodig aanpassingen door te voeren.

De financiële positie van de gemeente staat echter de komende jaren onder druk. Het is daarom nu al van belang om een strakker financieel beleid te volgen. Daarbij is er geen ruimte voor nieuw beleid dat extra geld kost. Het principe 'nieuw voor oud' is dan ook leidend. Dat wil zeggen: we gaan alleen met nieuwe plannen of initiatieven aan de slag als ze in plaats komen van bestaande plannen of als we ze binnen bestaande taakvelden en -budgetten kunnen opvangen. Hierbij moeten we ook bekijken welke rol we als gemeente hebben bij bestaande en nieuwe opgaven en welke rol we in de toekomst daarin willen spelen.

Reflectie uitvoeringsprogramma

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Reflectie uitvoeringsprogramma

Het uitvoeringsprogramma richt zich op interne optimalisaties, waaronder het vergroten van opslagruimte, de aanstelling van een Chief Information Security Officer (CISO) en het optimaliseren van treasury-prestaties. De meeste projecten verlopen volgens planning, maar de treasury-prestaties en informatieveiligheid vragen verdere aandacht om alle operationele en financiële doelen volledig te realiseren.

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Financiële afwijkingen
Structurele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Vervangingsbudget personeel N 750 0 0 0 0
Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost Brabant N 125 0 0 0 0
Wet Open Overheid N 200 0 0 0 0
Capaciteit team Informatiemanagement Applicatie en Systeembeheer V 150 N 150 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 N 7 N 8 N 2 N 2 N 9
Subtotaal taakveld 10.1 Overhead N 932 N 158 N 2 N 2 N 9
Treasury V 4.343 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 V 18 V 43 V 43 V 43 V 43
Subtotaal taakveld 10.2 Treasury V 4.361 V 43 V 43 V 43 V 43
Bijdrage Belastingsamenwerking Oost Brabant N 101 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 10.3 Belastinginkomsten N 101 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 N 50 N 50 N 50 N 50 N 50
Subtotaal taakveld 10.4 Gemeentefonds N 50 N 50 N 50 N 50 N 50
Totaal structurele afwijkingen programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten V 3.278 N 165 N 9 N 9 N 16
Incidentele afwijkingen - Bedragen x € 1.000  ( V= voordeel / N= Nadeel)
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 10.1 Overhead 0 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 V 65 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 10.2 Treasury V 65 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 10.3 Belastinginkomsten 0 0 0 0 0
Overige afwijkingen < €100.000 0 0 0 0 0
Subtotaal taakveld 10.4 Gemeentefonds 0 0 0 0 0
Totaal incidentele afwijkingen programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten V 65 0 0 0 0

Toelichting afwijkingen

Taakveld 10.1 Vervangingsbudget personeel: Er wordt een overschrijding van €1.500.000 verwacht op de personeelskosten in 2024, waarbij de helft kan worden opgevangen binnen het taakveld. Een afwijking van €750.000 wordt daardoor gemeld. In de programmabegroting 2025 is al een structurele toevoeging van €2.000.000 aan het personeelsbudget opgenomen.

Taakveld 10.1 Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost Brabant (Bizob): Door een toename in inkooptrajecten zijn er extra kosten van circa €125.000 nodig, bovenop de begroting.

Taakveld 10.1 Wet open overheid (WOO): De uitvoering van omvangrijke WOO-verzoeken vereist €200.000 aan extra kosten voor extern advies, wat niet in de begroting was opgenomen.

Taakveld 10.1 Capaciteit team Informatiemanagement: Door onvoldoende capaciteit blijven taken liggen, waardoor €150.000 naar 2025 wordt overgeheveld voor implementaties.

Taakveld 10.2 Treasury: Door vertragingen in investeringen en nieuwe afschrijvingsregels (naar aanleiding van de nieuwe financiële verordening) ontstaat een eenmalig financieel voordeel van €4.343.000, inclusief niet noodzakelijke leningen en lagere rentelasten. De structurele gevolgen zijn al verwerkt in de programmabegroting 2025.

Taakveld 10.3 Bijdrage Belastingsamenwerking Oost Brabant (BSOB): Vanwege stijgende kosten wordt een budgetverhoging van €100.500 gemeld, inclusief €10.500 voor een negatief resultaat over 2023.