2.1 Verkeer en vervoer
Penvoering Regio Coördinator én fiets-stimulering ( € 115.000 voordeel en nadeel)
Maashorst is penvoerder voor de regio coördinatie Verkeer en Vervoer. Ook zijn we penvoerder geworden voor de Regionale Fietsstimulering. Alle kosten worden door ons betaald en vervolgens verhaald op de deelnemende partners (gemeenten en provincies). Het penvoerderschap heeft dan ook geen budgettaire gevolgen voor onze begroting.
Eenmalige vrijval SUP ontvangst (€ 283.000 voordeel en nadeel)
SUP staat voor Single Use Plastic Vergoeding. De stichting Verpact, de VNG en het Ministerie van IenW participeren hierin. In 2025 ontvangen we eenmalig een vergoeding voor de jaren 2023 en 2024. Aangezien we de kosten al verwerkt hebben in onze boeken zijn dit vrije middelen. We storten deze middelen in de voorziening Afvalstoffenheffing. Voor 2025 en verder verwachten we een lagere vergoeding van SUP. Dit verloopt budgettair neutraal voor ons. We verwachten ook langere kosten.