Programma 2 Verkeer en vervoer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer, om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten. 
Daarvoor voeren wij beheer, onderhoud en/of reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.  

In dit programma is ook opgenomen wat wij doen aan beleid, beheer, inrichting en onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente. 

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

 

Bedragen x € 1.000 ( V=Voordeel / N= Nadeel) 2025 2026 2027 2028 2029
Structurele afwijkingen 0 V 14 V 14 V 14 V 14
Totaal structureel 0 V 14 V 14 V 14 V 14
           
Incidentele afwijkingen 0 0 0 0 0
Totaal incidenteel 0 0 0 0 0

Toelichting financiële afwijkingen > € 100.000

Terug naar navigatie - Toelichting financiële afwijkingen > € 100.000

2.1 Verkeer en vervoer

Penvoering Regio Coördinator én fiets-stimulering ( € 115.000 voordeel en nadeel)

Maashorst is penvoerder voor de regio coördinatie Verkeer en Vervoer. Ook zijn we penvoerder geworden voor de Regionale Fietsstimulering.  Alle kosten worden door ons betaald en vervolgens verhaald op de deelnemende partners (gemeenten en provincies). Het penvoerderschap heeft dan ook geen budgettaire gevolgen voor onze begroting.  

Eenmalige vrijval SUP ontvangst  (€ 283.000 voordeel en nadeel)

SUP staat voor Single Use Plastic Vergoeding. De stichting Verpact, de VNG en het Ministerie van IenW participeren hierin. In 2025 ontvangen we eenmalig een vergoeding voor de jaren 2023 en 2024. Aangezien we de kosten al verwerkt hebben in onze boeken zijn dit vrije middelen. We storten deze middelen in de voorziening Afvalstoffenheffing. Voor 2025 en verder verwachten we een lagere vergoeding van SUP. Dit verloopt budgettair neutraal voor ons. We verwachten ook langere kosten.